Eviation Alice, közös párizsi világpremier az első üzemeltető légitársasággal
Betört a regionális légi utas szállítás alsó, 10 fős világába az elektromos hajtás, három év múlva már járatokat repülhet a karibi térségben.
Alice prototipus és a párizsi légi szalon űrrakétája előtt ismertette terveit az Eviation gyár vezérigazgatója. Omer Bar-Yohay bemutatta az első két számjegyű gépet megrendelő légitársaságot, az amerikai Cape Air-t. (Az elektromos hajtású Eviation Alice gépről korábban már írtam.)
A Cape Air negyven éve az alapító vezetésével és 88 képen látható Cessna 402 kilenc utast szállító repülőgéppel üzemelnek az 1000 kilométeren belüli utak területén. Évente fél millió ember repül velük, főként a karibi térségben és az Államokban. A kiöregedő gépek helyett vásárolnak első üzemeltetőként a teljes elektromos hajtású Alice-ból 4 millió dolláros áron. Nem elhanyagolható a 70 százalékkal kisebb üzemeltetési költség és a modern dizájn sem. Egy vonatjegy áráért repülhet ez az Eviation szlogenje.
Körülbelül ilyen lesz majd a gép utastere, a székek forgathatóak, az ablakok tágasak. A pilóták a legmodernebb Honeywell avionatikával dolgoznak, ebben az önvezetésre húzó világban ki tudja, meddig kell nekik ott ülni. Egyébként az Eviation másik projektje egy pilóta nélküli repülési rendszer.
Ahogy eddig az Eviation Alice fejlesztésben megnyerték a nagyokat, elektromos hajtásban a Siemens és a MagniX, a légcsavarban a Hartzell, a törzsben a Carboman francia kompozit gyár, mindez folytatódik.
Siemens eladta eAircraft üzletágát a RollsRoys-nak
Az üzletet a héten Párizsban jelentették be. Így utólag talán érthető, miért tette ki nemrég a Siemens-t az Airbus-RollsRoys duó az E-Fan együttműködésből. Itt már nagygépnek fejlesztenek elektromos hajtóművet. A vevő a közleményben jelezte, hogy az elektromos és hibrid hajtású légipiac felé nagyobb erőkkel fordul. Az eladó pedig arról irt, hogy a nagynevű leginkább hajtóműgyár kezében nagyobb lehetőségekkel bír majd az e-hajtás, ezért adták el nekik az eAircraft üzletágat. Az üzlet a majd száz mérnököt foglalkoztató magyar részleg sikere is, akik nyilván a két R betű alatt „repülnek” tovább. Az új szerkezet az év végére alakul ki, a vételár meg szokás szerint titok.
Még az idén tervezik a szűzrepülést, a hatósági engedély megszerzését egy erre szakosodott cégre bíztak. Már szervezik a gyártást is Amerikában, 1922-ben már a Cape Air zászló alatt repülhetnek.
Első cikk Párizsról:
Airbus A321 XLR premierje