Három világhírű repülőnap egy Nagyképben
A három világhírű repülőnap volt a közelmúltban. Az egyik a Moszkva melletti Zsukovszkij repülőtéren a MAKS, magyarul a Nemzetközi Repülési és Űrhajózási Szalonon. Két hete pedig Oxford mellett Fairfordban rendezték a világ legnagyobb katonai repülőnapjait, a RIAT-ot. Amerikában pedig Chicago szomszédságában több mint tízezer repülőgép gyűlt össze a világ legnagyobb kisgépes találkozóján OshKosh-ban, az AirVenture-n.
Érdekes, hogy a világ élvonalát befogó és nemrég szűz repült Irkut MC-21-300 001 példánya nem volt ott a légi szalonon, pedig sok szerződést kötöttek rá. A képeket nézegetve sokszor az volt az érzésem, hogy 8 év óta, amikor ott jártam, nem nagyon változott semmi. A felső képen a nagy öregek – IL-96, Tu-204 és a Tu-144 Konkordszkij, amiből egy talapzaton lassan emlékmű lesz ott a repülőtéren. Alul meg balról a kedvencem, a világ legnagyobb sugárhajtású kétéltű hidroplán, a Beriev Be-200 vízbombázó, amit nemrég kompozitoztak, bár csak évi 1-2-öt gyártanak belőle.
Ők már csak emlékeztetnek a korábbi klasszikusokra. A kék gép egy új kis Ancsa, full kompozit turbó hajtással. Szibériai Repüléskutató Intézet fejlesztette ki, TVS-2DTS jelenleg a neve, de már két éve is, akkor újként ott volt a légi szalonon. 300 km/h sebességgel több mint hat órát lehet a levegőben. Két éve még felkarolta őket a Szuhoj repülőgépgyár, de nem nagyon haladtak előre vele. A másik gép szintén a szocialista múltból lett megújítva, csak emögött már egy repülőgépgyár, a cseh LET áll. Az L410NG új szint hoz majd a húsz személyes regionális repülőgépek világába.
Szintén egy klasszikus típus, a MIG-29 megújítása volt az egyik sztár a légi szalonon. Érdekes, hogy a MIG-35 számában felesel az amerikai F-35 géppel és valamilyen ellen radar eszközzel láthatatlanná válik. Még nem ötödik generációs gép, mint a PAK-FA, de erősebbek a hajtóművei és több fegyvert pontosabban tud célba juttatni.
EAA AirVenture OshKosh egy fogalom, minden évben a világ legnagyobb pilóta találkozója. Több mint 10 ezer repülőgép, közel 40 ezer pilóta, típus találkozók, bemutatók, régi és új gépek, egy videó is róla.
Piper Super Cub, amely már 80 éve szerez sok pilótának és utasnak örömet. Én egy hidroplán változattal repültem a comói tavon, itt a videóm róla.
Többnyire old timerek kisebbtől a nagyobbakig. A kép tetején két DC-3, egyik Breitling logóval, majd Boeing bombázók, a sátor alatt a B-29 második világháborús repülőerőd, a FIFI, vele egy vonalban a hajtóműveken sárga védővel a B-52 stratégiai bombázó a vietnami háborúból de ma is aktívan, meg katonai szállítógépek.
Mig OshKosh-ban a katonai gépek csak mellékszereplők voltak, addig az óceán túloldalán az Oxfordhoz közeli Fairford légi támaszponton a világ legnagyobb katonai repülőnapjai tartották izgalomban a közönséget. 10 éve jártunk ott először, nem nagyon változott azóta semmi, talán pont ez a Royal International Air Tattoo diszkrét bája. 10 éve készített videónkat ajánljuk róla, amely szinte minden idei szereplő repülőgépet is bemutat repülés közben.
Ritka az ilyen kötelék repülés. A brit királyi légierő Vörös Nyilai (RAF Red Arrows) együtt repültek az Amerikai Egyesült Államok légi ereje egyik híres bemutató kötelékével, a Thunderbirds F-16 Falconjaival.
Vadászgép kíséret a második világháborúból. A brit Lancester bombázót védték a Spirtfire és a Hurrican vadászok a bemutatón, néhány modernebb gép itt.
Forrás a repülőnapok Twitter és Facebook oldalai