Malév ügyben a STA Travel pert nyert a K&H Bank ellen
Hazai kisvállalkozás győzelmével zárult a Malév csődjét követő per a második legnagyobb magyarországi bank ellen – precedens értékű döntés született 4,5 évvel a Malév csőd után.
2012 február elején leállt a Malév, és több tízezer eladott, de fel nem használható repülőjegyet hagyott maga után. A jegyek mögött természetesen csalódott vásárlók százai, ezrei álltak. A hazai bankok (melyek népszerűsége a devizahiteles problémák súlyosbodása miatt nem volt épp a csúcson) gondoltak egyet, és úgy döntöttek: azok, akik bankkártyával fizettek a repülőjegyek vásárlásakor, visszakaphatják a pénzüket.
Hamarosan kiderült, e nagyvonalúságukat arra alapozták, hogy amikor a fogyasztó nem kapja meg a bankkártyával fizetett árut vagy szolgáltatást, akkor visszakérheti annak árát egy visszaterhelési, úgynevezett charge back eljárás révén, a saját bankja és az érintett kereskedő vagy szolgáltató bankkártya elfogadó partnere bevonásával. Igen ám, csakhogy a Malév csődbe ment, tőle nem lehetett pénzt visszaszerezni – nem úgy az utazási irodáktól!
Amint a bankok szándékáról tudomást szerzett, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) a Bankszövetségen keresztül felhívta az érintettek figyelmét arra, hogy több hazai és EU-s jogszabály alapján is egyértelmű, hogy amikor egy iroda egy légitársaság járatára elad egy repülőjegyet, azt a légitársaság nevében teszi, – így a légi fuvarozási szerződés az utazó és a légitársaság között jön létre – azaz egy utazási iroda nem tehető felelőssé azért, hogy utána a jegyvásárló ténylegesen elrepülhet-e, arról a légitársaságnak kell gondoskodnia.
Az STA Travel külön is jelezte akkori partnere, a K&H Bank felé, hogy eszébe ne jusson visszaterhelni rá a bankkártyával fizetett Malév jegyek árát, ám a bank nem fogadta meg a tanácsot: bő fél év alatt 18 vásárlás ellenértékét, több mint 1 millió forintot vett vissza a hazai tulajdonban lévő kisvállalkozástól, melyet amúgy is megtépáztak a Malév elvesztésének mellékhatásai.
A cég tulajdonosai – a KKV törvény alapján – az akkori PSZÁF segítségét kérték pénzük visszaszerzésére, ám kiderült: a szervezet működését szabályozó törvény csak magánemberek ügyeibe enged beavatkozást, a cégnek bírósághoz kell fordulnia – ugyanakkor bátorították az STA Travelt a per megindítására, mert szerintük is a cég álláspontja a helyes, pénze visszajár. Szintén a pert javasolta – majd kísérte figyelemmel – a Nemzetgazdasági Minisztérium turizmus főosztálya részéről Dr. Gyenizse Dorottya.
Malév utolsó napja
2002 fekete péntek, kora reggel sajtótájékoztató hatalmas érdeklődéssel, utána a dolgozókat tájékoztatták egy állomány gyűlésen a gépjavító hangárban. Majd a nap folyamán a Malév összes repülőgépe két sorba rendezve a földön maradt.
A pár napja hetven éves cég a Malév Nosztalgia Szalonban látható.
Hónapokba tellett olyan jogászt találni, aki hajlandó volt vállalni az ügyet, többen úgy látták, lehetetlen egy nagybank ellen pert nyerni Magyarországon. Végül egy fiatal, pénzügyi területen is tapasztalt jogász, Dr. Stefanics Péter vállalta el az ügyet, mely 4 év alatt kétszer is megjárta a bíróság első és másodfokát, s végül 2016 nyarán az STA Travel teljes győzelmével zárult.
A bank számára nyilván nem egy hazai mércével mérve kicsinek számító cég egymillió forintja volt a tét, hanem a precedens, hiszen e döntés nyomán a közeljövőben sokkal nagyobb utazási irodák több tízmilliós pereket indíthatnak a bankok ellen.
Ha a bankok nem is örülnek, a hazai vállalkozások védelme szempontjából mégis fontos döntés született, hiszen megerősítést nyert: egy ügynök, ha szabályszerűen folytatja saját működését, nem tehető felelőssé az általa képviselt tényleges szolgáltatók munkájáért, vagy éppen csődjéért. Ez pedig már jóval túlmutat az utazási irodai szektoron, elég a biztosítási vagy az ingatlan ügynökökre gondolnunk.
Fotók: Budapest Airport, kivéve a sajtótájékoztatót
A pernyertes STA Travel Kft a nemzetközi STA Travel, a világ legnagyobb ifjúsági, diák és tanár utazási társaságának hazai franchise partnere. A 2008 óta működő cég 6 alkalmazottat foglalkoztat, és évente 4-5 ezer utazót segít álmai eléréseben – legyen szó bármely kontinensről vagy akár világ körüli utazásról, mely egyike az STA számos specialitásának. Az iroda ügyfelei közt számos intézmény és nemzetközi piacon aktív hazai cég található.
(STA Travel Hungary közleménye)