NASA LEAPTech koncept repülőgép a láthatáron
Az amerikai űrügynökség, a NASA – vajon miért pont ők – egy új technológiai irányt ösztönöz és pénzel, több cég közreműködésével finomítják az elmúlt száz év merev szárnyú repülési elveit. NASA LEAPTech néven – nomen est omen – tervezik a technológiai ugrást.
Az első lépés, hogy 2 vagy 4 légcsavar helyett totál telerakják a szárnyat kis elektromos hajtású légcsavarokkal, a durván 10 méteres szárnyra 18 darab kis mini hajtómű kerül. Ezek egyenletesebben tudják megfújni a szárny felső részét a felhajtóerő előidézésére. Másrészt változóan alkalmazkodnak a repülés egyes szakaszaihoz.
Itt is full gázzal szállnak fel, de utána nemcsak a gázt lehet levenni, hanem lehet variálni a sok pici légcsavar működését akár úgy is, hogy néhányat átmenetileg visszahajtva bezárnak – kinyitnak, esetleg alkalmazkodva az aktuális légörvényekhez is.
Az új technológia harmad akkora szárnyfelületet igényel a törzs felemeléséhez és levegőben tartásához, mint korábban, ezért elég egy keskeny szárny is. A variálható működésű sok légcsavar akár a csűrőkormányt is helyettesítheti, egyik oldal húz, a másik oldal pedig negatív légcsavar állásban tolja vissza a szárnyat.
Ezek a megoldások csökkentik az önsúlyt, a sok kicsi villanyhajtómű miatt nincsenek áttételi veszteségek, a ki-becsukásokkal minden helyzetben csak a megfelelő szükséges hajtás dolgozik, 60 százalékkal kevesebb a fogyasztás, zöld és csendes a hajtómű.
Jelenleg egy kamion erőgépére szerelve tesztelik a szárnymegoldást egy kiszáradt sóstó sok kilométer hosszú medrében, ahol egyelőre 120 kilométeres tempóig mentek el. A következő lépcső az lesz, amikor ezt a vékony szárnyat a sok légcsavarral rászerelik egy négyszemélyes olasz Tecnam P2006T repülőgépre.
A kísérleti repülőgépben a fejlesztők a következő teljesítmény adatokat remélik: 320 km/h sebesség, csak elektromos hajtás mellett 370 km hatótáv, tehát bő egy órát bírna a levegőben a gép az aksikkal. Ennek bővítésére tervezik a hibrid megoldást, amikor egy hagyományos akár autómotor, mint erőmű áramot termel, ezzel dupla hatótávot, 740 kilométert érhetnek el.
A NASA LEAPTech Tecnam keskeny szárnyú sok légcsavaros elektromos hajtású repülőgép szűzrepülését 2017 évre ígérik. Az elektromos hajtásban a SIEMENS egy magyar startuppal összefogva előrébb tart, mert a Magnus eFusion már vidáman repül.
(Forrás: NASA)