Viszlát Airbus A380 emeletes Super Jumbo
Nem 400-500 személyes légibuszban, hanem több utasban gondolkodtak, amikor az évezred elején kifejlesztették az Airbus európai repülőgépgyárban az emeletes óriást. Azóta a két hajtóműves kompozit gépek erodálták a nagy központi repülőterek közötti vezérforgalom eszméjét, s ennek nemcsak a közel 50 éve gyártott Boeing B747 ég királynője, hanem a kevesebb mint 10 éve szállított Airbus A380 Super Jumbo is áldozatul esett.
A legnagyobb vásárlóval, az Emirates légitársasággal az Airbus gyárnak nem sikerült a modernizálásról megegyeznie, ezért már csak 14 darabot kérnek a gépből 2021-ig, amikor az Airbus befejezi a típus gyártását. Utána az Emirates is inkább kompozit Airbus-zokat rendelt, szám szerint 40 darab A330neo és 30 darab A350 gépet. Az Emirates 123 darab Super Jumbo flottát üzemeltet majd.
Az üzletről Őfelsége, Ahmed bin Saeed Al-Maktoum sejk, az Emirates Csoport elnök-vezérigazgatója – őt festették a 100. gépre – elmondta:
Hónapokig tartó tárgyalássorozat után állapodtunk meg az Airbus-szal és a Rolls-Royce hajtóműgyártóval. Az Emirates a kezdetektől rendíthetetlen támogatója volt az A380-as modellnek. Épp ezért fájlaljuk, hogy vissza kellett mondanunk megrendelésünket, és sajnáljuk, hogy a gép gyártása nem fenntartható, de elfogadtuk, hogy ez az üzleti realitás. Az A380-as repülőgépeket utasaink és a személyzetünk is megszerette. Ez a nagyszerű modell különbözteti meg az Emirates-t. Megmutattuk, miként lehet ténylegesen jobb a repülés az A380 fedélzetén, és az Emirates egy új színvonalat állított fel az erre a típusra jellemző egyedi szolgáltatásaival, mint a Shower Spa vagy az Onboard Lounge. Az A380 még a 2030-as években is flottánk alappillére lesz, és ahogy eddig, az Emirates a továbbiakban is nagy hangsúlyt fektet a fedélzeti termékek és szolgáltatások fejlesztésére, így utasaink biztosak lehetnek benne, hogy páratlan élményben lesz részük az Emirates A380-as repülőgépeinek fedélzetén.
Az Airbus gyár 2008-ban kezdte el mutogatni az új óriásgépét. Hosszú sorbaállás után bejutottunk Berlinben a gép fedélzetére, a képen is lenyügőzőek a méretek, a szokásos vizes utasokat szimuláló tartályokkal. Ugyanebben az évben Farnborough-ban pedig lefilmeztük a gép bemutatóját.
A képen 2010 szintén Berlin, amikor nagyon jól indult az üzlet, mert akkor az Emirates 67 darab A380-at rendelt, de elsőként vitte a gépet a Singapore Airlines, a Qantas, de aztán később ők is megálltak 20 darabnál. A gyártó országok később kaptak belőle, soha nem felejtem el, amikor először élő online közvetítést nyújtott a távollevőknek az Airbus Hamburgból, az Air France első A380 gépének átadásáról.
Az óriásgép egyszer járt Budapesten is, amikor a Lufthansa elhozta bemutatóra, ma is örzöm a képen látható mellényt. Akkor még nem vetődött fel, hogy utazni is lehessen rajta, amit pár év múlva a Lufthansa 50 éves magyarországi működésének tiszteletére az Airbus A350 típussal bepótolt, itt a videóm róla.
Néhány olyan megrendelés, amiből aztán nem lett semmi. Ebből a Transaaero azért érdekes, mert ez a ma már az Aeroflotba olvadt légitársaság feszegettte a határokat. Előbb majdnem 700, majd később 800-nál is több széket rakott volna az óriásgépbe. A fejlesztési költségek után legalább 1000 gép eladásával számolt az Airbus, amiből csak 300-nál több valósult meg, de már itt a vége.
Búcsúzóul egy mostani megrendelő, a japán Air Nippon Airways, amely 3 darabot vásárol, az első már repül is. A légitársaságról annyit érdemes tudni, hogy ő volt az Álomgép, a Boeing B787 bevezető légitársasága, neki égtek le az akkumulátorok, erről irtam annak idején egy hosszabb anyagot.
Végül igaza lett Udvarházy István lízingkirálynak, aki az ezredfordulón neves légitársaságokkal szorgalmazta, hogy az Airbus vegye fel a kesztyűt a Boeing B787 Álomgépével szemben. Ezért jött létre a ma már az A380-nal szemben újra nyerő kompozit modern gép, az Airbus A350.
Forrás: Emirates, Airbus és Repülni JÓ