Tovább szárnyal a Wizz Air, kiválóak a félévi adatok
Váradi József vezérigazgató – a nyitóképen balról – ma videó konferencián Londonból rekord növekedésről számolt be. A Wizz Air légitársaságot az ottani londoni tőzsdén jegyzik, ezért a 2017-es pénzügyi éve ez év áprilisában kezdődött és rendelkezésre állnak az eredmények az első, április és szeptember közötti pénzügyi első félévről. Tovább szárnyal a Wizz Air, megkérdeztük, vajon fordul-e további magyar vidéki repterek felé?
A Wizz Air társaság rekord, 253,3 millió eurós nyereséget ért el idén április-szeptember között, ami az előző év azonos időszakához képest 39,1 százalékos növekedést jelent.
A légitársaság a Brexit ellenére Európában egyedüliként nem csökkenti a profitkilátásait, hanem hozza az eredeti tervadatait. Továbbra is tartják magukat a 245-255 milliós tiszta profithoz a teljes 2017-es pénzügyi évre, amely március végén fog véget érni.
Az elmúlt 6 hónapban 17 %-kal nőtt a diszkont légitársaság utasforgalma, a járatok telítettsége pedig 91%-ra nőtt. A vezérigazgató olyan árrésekről számolt be, amelyek mindenképpen vezető árréseknek számítanak az iparágban.
A Brexit jelentős kihívást jelentett az iparág számára, erre azonban gyorsan reagáltak. Az eredetileg tervezett 30-%-os kapacitás növekedést az Egyesült Királyság területén a felére csökkentették, de az így is a legnagyobb piacot jelenti a Wizz Air számára.
Tovább szárnyal a Wizz Air, mert az árrés több mint 5%-kal, a nettó profit pedig 12-13%-kal növekedett az előző év hasonló időszakához képest. A profitabilitás átfordult likviditássá, jelentős mértékben megnőtt a vállalat készpénzállománya. A Wizz Air készpénzpozíciója 900 millió euró fölé nőtt, ebből 600 millió a szabadon felhasználható készpénz aránya. Ez több mint 200 napos üzemeltetést tesz lehetővé akkor is, ha ezalatt egy árva darab euro bevételt sem generálnának.
Erre az időszakra esik, hogy a Wizz Air diszkont légitársaságot a világ legjobb légitársaságai közé sorolták.
A második félévre vonatkozóan javítani tudják a kapacitáskihasználásukat is. Ez részben az új Airbus A321-esnek köszönhető, amely jobb költségszinten üzemel, mint amire számítottak, 10 százalékos egység költségszint csökkenést vártak az A320-oshoz képest, miközben az új A321-es 13-15 százalékos költségszint csökkenést produkál. A Wizz Air pilótákat is bevonták az Airbus A321neo gyári tesztelésébe.
Az egyéb bevételeket is sikerült növelni, de a csomagokhoz köthető bevételek aránya csökken, lassan eléri a padlószintet. Az utasok átgondoltabban csomagolnak, mert a csomagokért külön kell fizetni.
További tartalék van a szék allokációban és a különböző jegyár kategóriákban. Továbbra is stratégiai jelentőségük van a nem jegyár bevételeknek, mert ezáltal lehetővé válik, hogy az alap jegyárakat tovább tudják csökkenteni.
A Wizz Air a közép-kelet európai régió vezető diszkont légitársaságaként jelenleg 73 repülőgépet üzemeltet, amelyek 38 országban 130 repülőtérre szállnak le. Az elmúlt hat hónapban 70 új útvonalat is bevezettek, a repülőgépek száma pedig tízzel növekszik majd 2017 szeptemberig.
A Repülni JÓ kérdésére, hogy a közeljövőben reménykedhet-e további magyar vidéki repülőtér a Wizz Air de facto magyar nemzeti légitársaság hazai terjeszkedésében, Váradi József a következőket válaszolta.
Jelenleg üzemelünk Debrecenből, egy repülőgépes bázisunk van ott. Egyelőre itt állunk, Budapest és Debrecen. Korábban Győr-Pér repülőteréről tárgyaltunk, ott nem sikerült megállapodásra jutnunk. Győr-Pérnek az alternatívája egyébként Pozsony és mivel nem sikerült Győrrel megállapodnunk, ezért Pozsonyban aktivizálódtunk, egyre több repülőgépünk megy be a pozsonyi repülőtérre.
És a Hévíz–Balaton repülőtér szerepel a tervekben? A vezérigazgató szerint
a Balaton környékének az a problémája, hogy inkább egyirányú a forgalom és az is szezonális alapú. Mi azokat a repülőtereket preferáljuk, ahol egész évben tudunk üzemelni és nemcsak bejövő forgalom van, hanem kimenő is.