60 éves Cessna 337 duplán hibridként éledt újra
Két hibrid repülőgép gyár start-up, amelyek ugyanazt az öreg repülőgépet fiatalították meg. Az egyik amerikai, Ampaire néven, ami egy olyan mozaikszó, amely elektromos ráerősítést kínál a levegőben. A másik egy francia cég, a VoltAero, amely egy Nissan autómotorból hibrid erőművet fejlesztett.
A Cessna 337-ből közel 3000 darabot gyártottak, nyilván azért választotta mindkét cég ezt típust, mert lehet még belőle szerezni példányokat. Másrészt a tanúsítás során a repülőgép sárkányával már nem nagyon kell foglalkozni, hiszen az bevált.
Közös a két cég alapitóiban az is, hogy neves cégektől léptek át a start-up világba. A francia Voltaero vezető az Airbus E-fan projektet vitték korábban. Az óriás cég ezt megszüntette, kénytelenek voltak vállalkozni. A kaliforniai cég alapitói a NASA-tól és a Northrop Grummantól jöttek, ők is gépészmérnökként a repülés jövőjével foglalkoztak ott.
A Cessna 337 egy húzó és egy tolólégcsavaros 6 személyes gép volt eredetiben. Az amerikaiak megtartották a formát is, elől elektromos motort szereltek, hátul meg maradt a korábbi. Az aksikat is egyszerűen hasasan berakták a futók közé.
A franciák Cassio-nak nevezik a demonstrátorukat, az orrból elvették a légcsavart és elektromos hajtással egyet-egyet felraktak a szárnyra, ami talán kedvezőbb. Hátul meg a hagyományos hajtómű, itt Nissan autómotor, hol elektromos áramot termel, hol meg hajtja a légcsavart. De a tengelyre elektromotort is tettek, amit ki-be lehet kapcsolni. Az aksikat meg a repülőgép alsó részén körberakták.
A kaliforniaiak szerintem jobban állnak, mert egy csomó program finanszírozza a fejlesztésüket. Inkubátor program, városi zöld program, Hawaii szigeteki légi társasági háttér, amit a NASA támogat. Útvonal repülések adatait kezdik összerakni, később utasokkal, hogy valóban olcsóbb-e, talán filléresebb annyival a hibrid repülés, mint amit ígérnek.
Az amerikaiak látványosabb eredményeket mutatnak. Tavaly év végén az Ampaire Electric EEL gépükkel majdnem 550 kilométert repültek egy felszállással Los Angeles és Florida között.
Forrás: Ampaire és VoltAero