Háttérbeszélgetés a HungaroControl vezérigazgatójával és bepillantás a légiirányítás szentélyébe videón

Kiss Anita, a HungaroControl nemrég kinevezett külkapcsolati és kommunikációs igazgatója a múlt hét közepén háttérbeszélgetést szervezett a sajtónak Szepessy Kornél vezérigazgatóval a légi irányitás aktuális kérdéseiről, mi korábban nem volt divat. Akit érdekelt, utána szakszerű vezetéssel bepillanthatott a magyar légi irányitás szentélyébe, erről mutatom a videómat.

Hirdetés

A vezérigazgató három témát érintett, a megnövekedett légiforgalom kezeléséről, az EU-s pályázatokról és a HC fejlesztésekről beszélt, valamint a drón irányítás kérdéseiről tájékozódhattunk.

A tárgyalóasztalt körbe ülve különleges hátteret festett nekünk az aktuális légiforgalom, amikor az ablaktól talán 200 méterre szálltak le a gépek az egyes pályára, mert a kettes éppen téli javítás miatt zárva volt. Többek között az Emirates 777, Wizz Air nagy Airbuszok hívták fel magukra a figyelmet egy-egy pillanatra.

Háttérbeszélgetés

A három témából két elemet emelnék ki. A videóban feltűnő témák, mint cseppben a tenger mutatják a fejlesztési igényeket. A jelenleg a világsiker küszöbén álló HC fejlesztésről, a Remote Tower, távoli toronyitányitásról tavasszal készítettem egy videót, ezért annak mellékelésével inkább a megoldás iránti érdeklődéssel foglalkozom. A drón repülés kérdését pedig talonba teszem, mert még ebben a hónapban a HC rendez erről egy konferenciát, ahova meghívott bennünket Szepessy Kornél.

Mielőtt belépünk az irányítóterembe, azért arról érdemes beszélni, hogy a HC Európában először törölte el a légifolyosókat és vezette be a szabad légtér használatot, itt bővebben olvashatnak róla. A magyar magas légtérben átrepülő repülőgépek a határ belépése és elhagyása között egyenes vonalban repülnek, ez jelentős üzemanyag megtakarítást hoz nekik, viszont nagyobb lesz a potenciális összeütközés kockázata, amit az irányító kellő időben majd a képeken is láthatóan finoman korrigál.

A szélesebb tájékozódást segiti a videóhoz csatolt többi HungaroControl videó.

A légiforgalom Ukrajna elkerülése miatt is óriási növekedést produkál, rekordok korábbi rekordok hátán dőlnek meg, idén a HC várhatóan eléri az évi egymillió műveleti számot. Bár új technológiák jelennek meg, mint a videóban is láthattuk, de a légi irányítókra hosszú távon szüksépg van. A HC sokat költ a képzésre, több éve a közel ezer jelentkezőből 20 főt vesz fel évente, amelyek közül általában a fele végez és kap állást cégnél. Az idén a nyári fesztiválokon egy szellemes játékkal népszerüsitették a légi irányitói hivatást, Velencén erről nyáron videót is készitettem.

Háttérbeszélgetés

Pár évvel ezelőtt az európai légi irányítás széttagoltságának megszüntetésére a szakmában napirenden voltak amerikai mintára az országok légterét egyesító európai légtérblokkok, amelyek a szuverenításukat féltő országok miatt politikai szinten elakadtak. Magyarország először törölte el Európában a légi folyósokat, így a határtól határig a legoptimálisabb egyenes utvonalon repülhetnek az átrepülő gépek a magyar magas légtérben, amely a videón látható módón költségtakarékos és csökkenti a környezetszennyezést. Ezért a vezérigazgató a múlt hónapban javaslatot tett arra, hogy 2019 végére egy, a Fekete-tengertől egészen a cseh határig húzódó, mintegy 1000 kilométer kiterjedésű free route, légi folyosó nélküli légteret hozzanak létre az érintett országok összefogásával.

A héten folytatjuk a beszámolót a távoli toronyirányítás (Remote Tower) világsiker előtt álló fejlesztési lehetőségeiről.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »