Bell Nexus, egy bumfordi VTOL hibrid légi taxi bemutatója a CES-en
A híres Bell Helicopter is beszállt a helyből felszálló légitaxi üzletbe, bár kissé mintha leporolta volna egy régebbi korokban izgalmasnak néző modelljét. Las Vegasban tegnap mutatták be az új modell mozgó makettjét a Consumer Electronic Show-n, a CES-en, a világ ma már legnagyobb mindenféle elektronikus jövővel foglalkozó kiállításán.
Ahogy egyik szerzőnk mondta, a Bell a billenő rotor alkalmazásával nagy klasszikusa a konvertiplánnak, ami mutáns öszvérként egyesíti a helikopter helyből felszálló és a merev szárnyú repülőgép gyorsabb utazósebessége képességeit. A Bell Nexus is 6 darab billenőrotoros repülőmasina, csak kissé agyon van vele kerítve a kabin.
A képen egy hatvanas évekbeli előzmény, a Bell X-22, ahol kiválóan működött a rotorok billenése, a szárnyakon elhelyezett négy gázturbina adta az erőforrást. Mivel a prototípus az előirt több mint 500 km /h utazósebességet nem érte el, ezért a légierő nem rendelt belőle.
A Nexus hibrid működése ma már egyszerűbb, mert a billenő rotorok hajtása elektromos, és egy turbina elég a levegőben az áramtermeléshez. Ezt a turbinát a francia Safran gyártja majd, helye pedig a kabin hátuljában, a farokrészben található. A Nexus komoly akkumulátor kapacitással is bír.
További érdekesség, hogy nincsenek vezér síkok, a kormányzás a helikopter üzemmód után a merev szárnyú repülő üzemmódban is 6 billenőrotor összehangolásával történik. Ebből következően fölösleges bele a pilóta, de a CES-en a Bell innovációs alelnök szerint a pilóta kezdetben segíti az utasokat – meg teszem hozzá a hatóságokat – az új technológia elfogadásában, aztán majd a pilóta helyére ülhet az ötödik utas is.
A Bell Nexus részben helikopter, ezért kiválóan tudja majd a városokban többek között a felhőkarcolók tetején kiépített heliportokat használni. A bemutatón majdnem 300 kilométer hatótávolságról és kicsit magasabb mint 200 km/h utazó sebességről beszéltek.
A Bell Nexus felhasználja mindazokat a fejlesztéseket, amit a Boeing konszern háttere kínálhat, hiszen a Bell már ennek a családnak a része. A Safran olyan 500 KwH óra áramtermelő turbinát fejleszt, ami eredetileg egy másik Boeing fejlesztésbe, a Zunum Aero hibrid kis utasszállító repülőgépbe szánnak, de jó lehet ide is. Az akkumulátor beszállító pedig az az amerikai cég, amely a NASA LEAPTech sok légcsavaros elektromos hajtású koncept repülőgép mögött is áll.
A CES bemutatkozáson a cég igazán nem ígért semmilyen határidőt a Bell Nexus fejlesztésével kapcsolatban. Az korábban is ismert volt, hogy a Bell az egyik partner az Uber leendő autonom légitaxi flottájában, ahol több világváros biztosított már helyszínt legkésőbb jövőre az éles kísérleteknek.
Lehet, hogy ezt jól tette, mert a három évvel ezelőtt ugyanitt bemutatott és akkor világszenzációt jelentő kínai pilóta nélküli légi taxi, az eHang 184 – amit a videó előadásban 10 perctől mutatunk be – is csak tavaly talált igazán magára.
Én remélem, hogy minél hamarabb lesz szűz repülés, hosszabb távon meg elég lesz négy billenő rotor. Szerintem a pilótás vagy pilóta nélküli légi taxikat az utasok nemcsak a gyorsaság, hanem a városnézés miatt is igénybe fogják venni.
Forrás: Bell Helicopter oldalai