Új légi járatok Budapestről a nyári menetrendben
A tavalyi 13,5 %-os utasforgalom növekedés a felére esett vissza az év első negyedévében a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A most életbe lépett nyári menetrendben a légitársaságok 15 új járat elindítását jelentették be és nyolc esetben a meglévő járatok sűrítését is tervezik.
A nyári időszámítás bevezetésével egyidőben a légiközlekedésben is érvénybe lépett a nyári menetrendi időszak, ami egy sor új járatot is hoz a budapesti repülőtérre. Az újdonságok közül érdemes kiemelni, hogy június 7-től heti három alkalommal közvetlen légi összeköttetés indul Sanghaj és Budapest között a Shanghai Airlines Boeing 787-9 típusú Dreamliner gépével.
Ma hajnalban megérkezett az első Cargolux teherszállító repülőgép a kínai Csengcsou repülőteréről Budapestre. Ezzel a világ egyik legnagyobb cargo légitársasága megduplázta magyarországi forgalmát: idén áprilisától heti háromról hatra emeli a Kína és Magyarország közötti légijáratai számát. A légi teheráru szállítással foglalkozó légitársaság 2002 óta köti össze Hong Kongot Budapesttel és Luxemburggal, a most elindított járat pedig a Csengcsou-Budapest-Luxemburg útvonalon közlekedik a jövőben, Boeing 747-400 típusú gépekkel.
Naponta közlekedő járatot indít egy új londoni repülőtérre, Gatwickre a Wizz Air (miközben megmaradnak a lutoni járatok is); szintén napi induló járattal érkezik a FlyDubai légitársaság dubaji úticéllal; heti 12-12 járatot indít a lengyel LOT Bukarestbe és Brüsszelbe is, valamint hét új járatot indít a Ryanair javarészt olasz és spanyol nyaralóhelyekre. Az alábbi táblázat foglalja össze a nyári új repülőjáratokat:
A tavalyi évhez képest korábban tér vissza a nyári menetrendben az Air Canada Rouge torontói járata, az American Airlines philadelphiai járata, valamint ismét a korábbi kapacitással működnek LOT lengyel légitársaság egész évben üzemelő new yorki (heti 4) és chicagói (heti 2) járatai. Nyolc légitársaság pedig a meglévő járatainak számát emeli, amit a következő táblázatban foglaltunk össze:
A nyári menetrendi időszakra leadott tervek alapján úgy látszik, hogy lelassul a korábban kétszámjegyű utasforgalom növekedés a budapesti repülőtéren. 2019 első három hónapjában a 2018-ban mért 13,5%-os bővülés a felére esett vissza, az első negyedévben 6,5 %-osra mérséklődött a forgalom növekedése. A hazai légiforgalmi bővülés még így is meghaladja az EU 4,7 %-os átlagos növekedési rátáját, de a Brexit miatt kialakult bizonytalanság egészen biztosan visszavetette a brit utasok számát Budapesten is, ahogy a törökországi gazdasági nehézségek is hozzájárulhattak a visszaeséshez.
Idén immár a hatodik egymást követő alkalommal nyerte el a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címet. A Skytrax által odaítélt elismerés a légi közlekedési szakma egyik legrangosabb kitüntetése, a díj történetében pedig most fordult elő először, hogy egy régiós légikikötő zsinórban ennyiszer nyerte el a címet. A képen Kam Jandu és Szarvas Gábor igazgató urak a díjjal.
A Budapest Airport számításai szerint a leadott légitársasági tervek alapján októberig összesen 12 400 000 ülőhelyet kínálnak a légitársaságok a nyári menetrendben, ami a gépek átlagos kihasználtságát alapul véve körülbelül 7 %-os növekedést vetít előre. Budapest és Magyarország továbbra is vonzó turisztikai desztináció marad a külföldiek számára, de a jelek szerint az Európában is kimagaslónak számító kétszámjegyű forgalom bővülés négy éves időszaka egyelőre véget ér a magyar főváros repülőterén.
Forrás: Budapest Airport