Aero Friedrichshafen 2019
A múlt héten Németországban Friedrichshafenben jártam az Aero kiállításon, amely minden tavasszal egy hétre Európa kisgépes fővárosává válik. Az első fényképes összeállításom mintegy étlapként ajánlom a következő hetekben e témában megjelenő videóimhoz, cikkeimhez.
Egyetlen magyar repülőgépeket kiállítóként szerepelt az idén a pécsi Magnus Repülőgépgyár, amely a Magnus Fusion 212 magyar fejlesztésű kis repülőgépet nemzeti színekben mutatta be, mellé elhozta a kockás dizájnú változatot és az alsó képen a bal oldalon láthatóan egy szimulátort is bemutatott.
A cég nemcsak autót gyárt.
A Pipistrel idén 30 éves. Alapító-vezetője Ivo Boscarol által dedikált repülőgépeket is hoztak a kiállításra, aki a kép jobb szélén áll abból az alkalomból, hogy Európában először a Pipistrel Wirus SW 600 D kapott német certifikációt a nemrég az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség által maximum 600 kilogramm felszállótömegre felemelt ultrakönnyű repülőgépek kategóriában.
Az osztrák Diamond repülőgépgyár jellegzetes dizájnja messziről felismerhető, nagy érdeklődés volt a pilóták körében az új megoldások iránt. Kár, hogy nem hozták el a hibrid hajtású új repülőgépüket, amelynek nemrég volt a szűzfelszállása.
Old timer életkép bábuval és korabeli öltözetű pilótával.
A svájci repülőgépgyár sugárhajtású bozótrepülője, a Pilátus PC-24 így reptéri környezetben is kívül-belül nagyon elegáns volt, egy igazi műremek, bemutattam korábban mit tud, plusz nemsokára publikálom róla a helyszínen készített videómat.
A helyből felszálló elektromos hajtású repülőgép demonstrátor részére, amely egy eVTOL légitaxi lesz majd, világpremiert rendeztek, mint két éve a norvég elektromos hajtású kis hidroplánnak, amely már az idén levegőbe emelkedett. A helyből felszállást érdekesen elhelyezett 6 rotor biztosítja, amely a hagyományos szárnyas repülés idejére rásimul a kacsaszárnyas elrendezésű repülőgépre helyezett tartókra. Az idén tervezik a szűzrepülést, ha beválik az új konstrukció, akkor megnövelik a gépet 3-5 személyesre. A pilótás változat mellett tervezik a pilóta nélküli repülést is, de még az elején vannak.
Junkers professzor 1919-ben, pont száz éve mutatta be az első teljesen fémből épült utasszállító repülőgépet, amely korszakváltást jelentett a légi utazásban. Több száz példány épült belőle, Magyarországon is híres volt a királypuccsban illetve a Dunán, Balatonon hidroplánként. Balról Amudsen kisebb szobra látható, aki szintén Junkers géppel jutott el az Északi sark közelébe. A Junkers dizájnt újrateremtő RIMOWA bőröndök révén Dieter Morszeck tulajdonos építette ezt a kiállításon látható replikát, ennek sikere révén a 100 éves évfordulóra újraalapította a Junkers repülőgépgyárat és megvette a történelmi gépeket építő WACO gyárat is. Első videómat az Aeroról még Németországban erről publikáltam.
A Siemens standján most nem voltak repülőgépek, hanem a különböző teljesítményű elektromos és hibrid hajtásláncait állította ki a tárolókban és a paravánokon. Egy kisebb kapacitású ehajtáslánc látható az alsó képen, mellette az elektromos hajtású izraeli Aviation Alice akkumulátorokkal agyonpakolt formás utasszállítójának makettje, amely utasonként egy vonatjegy áráért 10 embert lesz képes szállítani, nemrég bemutattam ezt a projektet. Ennek erőművét is a Siemens fejleszti. Felső képen két alsó szárnyas e-repülőgép közül a jobboldali egy korábbi Skyleader 400 repülőgép elektromos hajtásúvá tétele. A másik pedig a cseh elektromos hajtású repülőgép, díszvendége volt a cégnek Martin Sonka Red Bull Air Race világbajnok.
Mi lehet a pilótafülkében a Cirrus kis jeténél, sokan erre voltak kíváncsiak? 2010-ben Berlinben láttam először a a Cirrus Vision SF50 hét személyes kis jet mockupját, néhány éve már kapható nagyjából 2 millió amerikai dollárért, több mint 500 kilométeres sebességgel lehet vele egy pilótával repülni, két éve nagy élmény volt a pilótafülkében a dzsojsztikot dajkálni.
iratkozzon fel a Repülni JÓ Youtube Csatornájára az újakért
Jól mutatna egy ilyen helikopter hidroplán a Balatonon, de a német FlyWhale hidroplánt is el tudnám képzelni, itt egy korábbi videóm róla. Ebben az évben nagyon gyér volt a hidroplán felhozatal, pedig Friedrichshafen a Dornier hidroplánok és a Zeppelin léghajók emblematikus szülővárosa. A kis maketten a harmincas évek legnagyobb hidroplánja, a Dornier Do-X, amely 150 emberrel is repült olyan korban, amikor a 20-30 személyes repülőgép is szinte csodának számított.
25 méter szárnyfesztávolságával már több éve bemutatják a világ legnagyobb motoros vitorlázó gépét, ahol egymás mellett ülnek a pilóták és mögöttük jön elő a törzsből, ha ráparancsolnak a légcsavar. Utasszállító kis helikopter turbó-hajtóművel egyik ékessége volt a helikopter csarnoknak, ahol az európai mentőszervezetek uralták a területet.
A mobil üzemanyag töltő állomástól a futómű gumikig rengeteg kisgépekhez hozzávalót lehetett kapni-látni, az Aero védjegye már a hosztesz lányok szereplése, élőben vagy bábúban.