84 éves korában lett hidroplán pilóta
Nem lehet későn kezdeni, ezt bizonyítja Erhard Gratz bácsi tavaly őszi története.
A címképen az öreg úrral látható két üléses FlyWhale hidroplán is német fejlesztés, az idei Aero Friedrichshafen kiállításon a kétéltű hidroplánt gyártó repülőgépgyár tulajdonosa kérdésemre elmesélte, hogy már építik belőle a hetedik példányt.
Erhard Gratz szárazföldi pilótaként 2005 óta tagja a német brémai légiforgalmi egyesület Ultra Light, UL csoportjának, akkor volt 71 éves. Eddig egy kerekes könnyű gépet vezetett, de nem akárhogy, mert pár éve az egyesület rá és egy akkor 60 éves pilótára bízta, hogy elhozzanak egy közös használatra vásárolt új kerekes gépet a saját repülőterükre.
Balról Erhard Gratz a hidroplánt vezeti a viz felett, jobbról az új gép fogadása látható a képen.
Vízi repülési tréningét a Berlin melletti Otto Lilienthal repülési iskolában kezdte Winfried „Winni” Rall irányítása alatt. A gyakorlati képzése egy Sedlitz nevű a német határ melletti lengyel bányatóban, egy elárasztott lignit-területen zajlott le, ami hivatalos vízi repülőtér is.
A friss hidroplán pilóta, Erhard Gratz azt üzeni, hogy
a németországi vízi légi közlekedést ugyanúgy liberalizálják, mint Svédországban, Finnországban vagy Lengyelországban, és hogy a repülő sportban több víz leszállási hely legyen a lehető legkevesebb szabályozással.
Erhard bácsi említhette volna Finnországot is, ahol hidroplán életem egyik legjobb hétvégéjét töltöttem el Hauho körül, további videók róla a Hidroplánok lejátszási listámban.
Mondhatta volna még Svájcot is, kijelölt hétvégeken ott is lehet repülni, a képen a Pilatus gyár székhelyén, Hergiswilben rendezett „csobbanáson” a FlyWhale hidroplán. Sajnos, Magyarországot, a Balatont nem hozhatta fel követendő példának, mert már itt sincs hidroplán repülés.