MALÉV nosztalgia képek 2020
Ma 8 éve, 2012 február 3-án reggel nyolc órakor állt le Malév, a magyar nemzeti légitársaság. Nosztalgiázásként végignéztem a képeket és a videókat, ebből adok át egy csokorral.
Egy légitársaság leállása olyan, mint a pilótának a szélső repülés, amit nem véletlenül neveznek a pilóta szlengben így és nem utolsó repülésnek. A képeket Zámbó Mihály kapitánytól kaptam, mikor videó interjút készítettem vele. Ő még olyan típusokat is repült bérbe adott személyzetként, mint a képen látható PanAm Boeing 707-se. Miként a Boeing 767 géppel, amely a Malév egyetlen kétfolyosós gépe volt, szinte minden földrészen járt. Részletek a videóban.
A Malév a Bombardier Q400 flotta megvásárlása után pályázatot hirdetett a gép festésére. A sok pályamű közül kettő. Aztán úgy alakult, hogy egy évforduló kapcsán a hatvanas évek retro festését kapta végül a repülőgép, amit nekünk is bemutattak. A turbopopos gépek gazdaságossá tették a napi reggeli-esti járatokat, így voltam vele Stuttgartban, videónk róla.
A repülés azért a legbiztonságosabb közlekedés, mert nagyjavítások esetén apróra szétszedik a gépet. Fura mikor a kapitányi ülés helyén egy sámli van, az üres fedélzet nemkülönben. Viszont nagy élmény a szárnyon zokniban sétálni és hozzáképzelni a mínusz 50 fokot. Aztán az élet úgy hozta, hogy fél év múlva repültem ezzel a Malév Boeing B737-800 típusú géppel, amit most a zenés képeslapon darabokra szedve látni. Hangot rá.
A Malév az ötvenes években belföldi járatokat is üzemeltetett a szovjet Li-2 típussal. Részt vettem egy nosztalgia repülésen Budaörs – Debrecen között a világ egyetlen ma még müködő Li-2 gépével, nem véletlen rajta a Malév festés. Egykori Malév gépekben – IL-18 és Tu-134 – jártunk a szolnoki repülőmúzeumban is. Másrészt az Aeropark a Liszt Ferenc repülőtér szomszédságában a Malév gépek élő múzeuma, ráadásul Szolnokkal ellentétben látogatható is, itt a videónk róla.
Többször jártunk a Malév szimulátor központjában. A képen a légikisasszonyok gyakorolnak. A pilóták pedig a Boeing szimulátort vezettek, egy iskolakört mutatunk onnan videón Ferihegyen. A sok tenger feletti repülés miatt három évenként vizimentési gyakorlatot is tartottak a személyzetnek, íme a videónk.
Többször utaztunk a pilótafülkében is, akkor még a kapitány dönthetett ebben, előttünk Ferihegyen az egyes pálya Pest felől . Mikor Milánóba utaztunk, felvettük a fülkéből a leszállást.
8 éve a leállás bejelentése után az alkalmazottakat a hangárban tájékoztatták. A repülőgépek már azon a fekete pénteken csak este szálltak fel, hogy visszavigyék őket Irországba a lízingbe adónak.