Örökifjú Dornier hidroplán újra levegőben
Nagypapa száz éve megalkotta, a fia ötven éve kisebbé újította, míg az unoka a kompozit hajótesttel-szárnnyal és modern avioniatikával újra a levegőbe emelte a klasszikus dizájnt. Múlt héten volt a szűzrepülése a címképen elől látható kínai állami tőkéből épült Dornier Seastar CD2 NG hidroplánnak.
Maga a szűzrepülés a Dornier gyár München melletti területén, az Oberpfaffenhofenben levő repülőtérről indult és 31 percig tartott. A gyár tesztfőpilótája szerint a repülés során a kétéltű hidroplán modern rendszerei szép kezelési tulajdonságokkal vizsgáztak.
A hidroplánon jól láthatóak a Dornier stílusjegyek. A csónaktesten az alsó viziszárny, a szárnyon pedig a húzó-toló légcsavar. A kompozit hidroplán elemek miatt nincs korrózió, ami a tengervíz kapcsán nagyon sok plusz költséget okoz a hagyományos szerkezetben. Másrészt könnyebb a repülőgép. A pilótafülke és az irányítási rendszer pedig a legmodernebb.
Néhány teljesítmény adat: a gép maximum felszálló tömege picivel több mint 5 tonna, ebből 2 tonna körüli a hasznos teher. Több mint 300 km/óra az utazó sebessége, közel 5 órát képes egy tankolással repülni. Kétéltű, szárazföldről behúzható futóművel elég neki egy 700 méteres futópálya a felszálláshoz, vízről kicsit hosszabb kell.
Többféle verziót terveznek vele. Elegáns hűtött kabinnal 12-13 utas, ha csak elég lesz mint Kanadában egy pilóta, VIP változata 6 fotelos. Bár nagyobb piacot látnak benne a cargo, tengeri mentő vagy speciális missziókban. Orca nevű változatát állami haditengerészeti vásárlóknak ajánlják, amely a szárnyakra felszerelt optikai és egyéb eszközökkel tengeri és határ megfigyelést, ellenőrzéseket végezhet. De képes lehet az egyre nagyobb műanyag szemét felderítésére és hasonlókra.
Az unoka, Conrado Dornier több mint 10 éve egyesítette a családi céget Dornier Seawings néven. Majd támogatásokat és tőkebefektetőt keresve hét évvel ezelőtt egy Wuxi nevű kínai állami céggel társult, Dornier maradt kisebbségi tulajdonosként. Megkezdte a modernizálást és járta a vásárokat, hogy bemutassa a világnak a Seastar hidroplánt. A képen Szingapúrban 2016-ban. Nemrég a kínai tulajdonos 150 millió eurót biztosított, ami finanszírozza várhatóan a hátralevő piacra vitelt. Két gyárat terveznek. Egyiket Wuxi-ban, a másikat meg a hajótestre- szárnyra Kanadában, összeszerelésre meg a német anyagyárban.
A Dornier család több mint száz éve új hidroplánjaik első vízi felszállását mindig a bodeni tavon szervezte meg. Remélem, hogy a hagyományoknak megfelelően most is így lesz és még az idén erről is írhatok.
Forrás: Dornier Seawings GmbH