Antonov An-26 szállítógép Fairfordban és Kecskeméten – nosztalgia képtárak
Tegnap 46 évi szolgálat után ünnepélyesen kivonták az utolsó Antonov An-26 szállítógépet a magyar légierő kötelékéből. Két nosztalgia képtárral búcsúztatom a többcélú, korábban magyar Air Foce One-ként is szolgált legendás szovjet típust.
13 éve jártunk Fairfordban a légi parádén, ahol a magyar Gripen vadászgéppel találkoztunk, amit az An-26 szervizgépként kísért.
Fairford hamisítatlan hangulatát a zöld emeletes buszok adják, amelyek a közönséget a hatalmas reptéren szállítják ide-oda. A nagy Ancsát először a buszról pillantottuk meg. Visszasétáltunk hozzá, megnéztük alaposan. A vadászgépek soron pedig ott állt a Gripen, sajnos azon a napon nem repült.
7 éve az utolsó kecskeméti nemzetközi repülőnapon az An-26 már nem repült, csak a hangár előtt és a statikus bemutató részen volt látható. Utóbbi betonon mellette voltak a lehetséges utódai, amelyek a szovjet típus kivonásával aktuálisak lesznek. A spanyolok gyártják az Airbus Defence C295M könnyű szállítógépet Sevillában, míg az olaszok a Alenia Aermacchi a C27J Spartant. Utóbbi a galériában a bolgárok színeiben látható, a szárnyon állnak a pilóták.
A Zrinyi 2026 terv keretében 75 milliárd forint áll rendelkezésre a típusváltásra, amit a korábbi szocialista országok mint NATO partnerek már megléptek. A lengyelek és a csehek spanyol, míg a bolgárok, románok és szlovákok olasz gépeket vettek.