Pipistrel helyből felszálló cargo robot repülőgépei
Ivo Boscarol, a villanyember, a Pipistrel vezére a napokban a cargo világra is rácélzott, miután nemrég övék lett az első kereskedelmi engedéllyel rendelkező repülőgép villanymotor és hajtásrendszer.
Bár egyik előadásában korábban a túl sok rotort nem elegáns megoldásként említette, most mégis nyolc darabot tettek fel az új cargo helyből felszálló robot repülőgépére. Mindegyiket a szabadalmaztatott Pipistrel Pipistrel E-811 villanymotor hajtásrendszer emeli a levegőbe.
A Pipistrel még soha nem épített tehergépet, de 30 éve állandóan újít. Viszont az új megoldásokat a kisebb kockázat miatt könnyebb lesz engedélyeztetni, mintha utas is ülne benne. Másrészt itt már megy az üzlet, az Amazon már szállít csomagokat az USA-ban.
Továbbá nem várnak a nagy teljesítményű aksikra sem, hanem a hatótáv növelése miatt betettek a törzs végére egy hagyományos általuk is használt autóbenzines tolópropelleres motort.
A hibrid cargo függőlegesen bárhol fel-vagy leszáll, az útvonalon pedig a szárnyak miatt repülőgépként közlekedik. A robot irányítást távolról nemcsak ellenőrizni, hanem átprogramozni is lehet.
A Pipistrel a eVTOL 801 hibrid légitaxijával már elég irányítási tapasztalatot szerzett, lényegében ezt rakják át ide.
A Pipistrel Nuuva Cargo-ból két változatot kínálnak. A nagyobb lesz a sláger, amely 300 kg terhet átlagban több mint 300 kilométerrel képes elfuvarozni. Ezért V300 a jele. De 50 kilogramm teherrel akár 2500 kilométerre is képes önállóan elrepülni. Az átlagnál rövidebb távra pedig elvihet 460 kilogrammnyi csomagot is.
A leírásban 160 km/óra körüli utazósebességet és közel 2500 méter körüli utazó magasságot ígérnek.
A címképen látható felemelhető orron egy targonca 3 EU raklapot tehet a tehertérbe. De más csomagolás konfigurációk is léteznek majd, rögzítéssel.
A kisöccs V20 jellel általában 20 kilogrammal vitézkedhet nyilván rövidebb távon. Ott a tetején lehet megpakolni.
A Pipistrel Nuuva V20-at már jövőre leszállítják, a V300 pedig 2023 évre rendelhető.
A teherre eső költségek egy tizedét teszik ki a helikopteres szállításnak. Olyan helyre is repülhetnek, amit pilóta nem szívesen vállalna, mint a képen az északi tengeren egy fúrótorony.
Forrás: Pipistrel Repülőgépgyár