Új gyorsasági légi versenyek talán jövőre: Air Race E és World Championship Air Race
Nem új kitaláció egyik gyorsasági repülőverseny se, nézzük meg őket közelebbről.
Air Race E – ARE – az elektromos hajtású repülőgépek versenye egymás mellett egyszerre egy ovális körpályán. A Formula 1 autóverseny ihlette, több mint hetven éve rendeznek ilyen versenyeket hagyományos hajtású versenygépekkel. Én is láttam egyet az Emirségekben, Al Ain-ben, ahol Veres Zoli új gépével tönkre verte a többieket.
Az Air Race E-ben csak elektromos hajtású versenygépek repülhetnek. Csapatok vannak, mint a Formula 1 autóverseny mindkét ágában, hiszen ott is van már E. A csapatok versenygépeket építenek, amelyek képesek 450 km/h sebességgel repülni. Max 8 repülőgép egy 1,5 kilométeres ovális pályán 10 méter magas oszlopokat kerülget. Magyarán szinte súroljak a betont vagy a fűvet, amikor repülnek. Igy fest mindez egy szimulációban.
Friss hír, hogy bővítették a versenyosztályokat. A versenysorozat az iparág kísérleti műhelye, mint az autóknál, ezért tágítottak a kört. Az eddigi formációt Open osztálynak nevezték el, ahol előírások szabályozzak a versenygépek építésének lehetőségeit. Az új a Performance osztály, ahol bármilyen elektromos hajtásláncot lehet építeni hagyományos merev szárnyú versenygépformába. 150 Kw/h a maximális teljesítmény.
A helyből felszálló gépek tarolnak a világban, ezért azokat is szeretnék bevonni a versenybe. Ők lesznek az eVTOL osztály, szabályok majd később.
A versenyt az Airbus és az Ansys, egy szimulációs szoftvereket gyártó világcég alapította és most ők a fő támogatók. Ilyen típusú versenyeket mindig egy világszövetség égisze alatt rendezhetnek, ez pedig itt a Formula Air Racing Association.
A World Championship Air Race – WCAR – ismerős lehet számunkra, mert korábban Red Bull név alatt futott. Nem tűnik jogutódnak, de a szereplők deklaráltan ugyanazok és a talán a szabályok sem változtak. Gyorsasági műrepülő verseny marad, amely kapukat kerülget vagy halad át rajta és a pályára visszafordulva muszáj a gépeknek egy műrepülő elemet is bemutatniuk.
Pár napja a szervezők megállapodtak a Légi Sportok Világszövetségével, amely kizárólagos jogot adott nekik az egész világon erre a típusú versenyre. Ők is tervezik az elektromos és hibrid hajtással, eVTOL gépekkel való verseny bővítést, egyelőre deklaráció szintjén.
Nagy kérdés, hogy harmadszor is feléled-e az ilyen típusú légi verseny? Vajon a stáb, a csapatok a régi-új szponzorokkal és rendező városokkal képesek lesznek a versenyt már jövőre újra indítani. A korábbi formáció már a Red Bull alatt is, 2011-14 között tartott egy szünetet. Visszatérése után pedig négy teljes szezont ért csak meg, majd 2019-ben szerencsére nem a Balatonon, hanem a szezon Japánban szakadt félbe.
Mind a két versenynek szurkoljunk és reménykedjünk, hátha hozzánk is eljönnek. Az ARE körözhetne akár a lóversenypályán, a WCAR pedig a Balatonon vagy a Dunán kerülgethetné újra a nyilván más színű kapukat.
Forrás: AIR RACE E és World Championship Air Race