Talán megmarad a hidroplánrepülés Indiában
Jönnek a hírek Indiából, miként repül hétköznap az egyetlen menetrend szerinti hidroplánjárat. Az ünnepélyes járatnyitás kapcsán készítettem egy videó összeállítást lassan már fél éve az angol hidroplán csatornámra.
A világ egyik legnagyobb országának miniszterelnöke személyesen tapasztalta meg a hidroplán repülés előnyeit. Néhány éve kampány körúton repült előszór hidroplánon Naredna Modi indiai kormányfő, így négy óra autózás helyett fél óra alatt célba ért. A majdnem 200 méter magas Egység Emlékmű – nyitóképen – pedig remek turista célpont is, a levegőből nézve meg káprázatos élmény.
Tavaly az indiai kormány indított egy programot, hogy állami támogatással a gazdasági szereplők hidroplán kikötőket és hidroplán jártokat üzemeltessenek. Ebben az első fecske a SpiceJet indiai légitársaság volt, aki a Maldív szigetekről bérelte a videón látható DHC-6 Twin Otter hidroplánt személyzettel együtt.
A napi négy jártot az Egység Emlékműve és Sabarmati városa között – 1 és 3 alatti terminálok – tavaly ősszel Modi miniszterelnök nyitotta meg. A járat mind a mai napig üzemel.
Néhány szót az állami támogatásról, ami utasarányos. Ha a 18 székes hidroplán felét megtöltöd 20 dolláros áron, akkor a jegyárat kiegészíti az állami támogatás 50-100 dollárra. A maradék többi 9 helyet a légitársaság nyilván drágábban próbálja eladni. Ha nem tudod megtölteni ezeket a 20 dolláros helyeket, akkor nem kapsz hozzá az államtól semmit. A SpiceJet ez ellen úgy védekezett, hogy összevont járatokat, ami meg a közönségnek nem tetszett. Arról tárgyalnak, hogy járatonként fix legyen az állami támogatás és több évre előre határozzák azt meg.
A másik talán nagyobb akadály a szabályozás hiánya és emiatt a karbantartás totál ésszerűtlensége.
Indiában még mindig ott tartanak, hogy a repülésügyi és vízügyi hatóság csak tanulmányozza a Maldív modellt, ahol a világ legtöbb hidroplánja üzemel. Emiatt a hidroplán minden 124 repült óra után kénytelen Maldív szigetekre visszarepülni, hogy az ottani hatóság meghosszabbítsa a hidroplán engedélyeit. Több mint 1000 kilométer az út oda, 5 megállóval.
A napi karbantartási feladatokat a Sabarmati városban már megoldották hangárral, motorpaddal, a szárazdokk is épül. Ott az úszótalpakat ellenőrzik, és szükség szerint javítják.
Ez az extra Maldív út durván havonta szükséges, és a havi plusz 2000 kilométer nincs ingyen a SpiceJetnek.
A légitársaság bérelhetne személyzettel több Twin Ottert, nyithatna a programban új útvonalakat, most inkább arra hivatkozik, hogy nem lehet új hidroplánokat venni. A videómban látható a modern DHC-6-400 Twin Otter típus. A kanadai Viking Air hidroplán repülőgépgyár szívesen építene ilyeneket, ha kapna rá megrendelést.
A kormányprogram a harmadik nekifutás a hidroplán repülés meghonosításának Indiában. 10 éve a halászok kaszálták el azzal, hogy a hidroplán leszállások korlátozzák őket a munkában. A későbbi kisebb hidroplánokkal történt próbálkozások inkább azért buktak meg, mert nem tudtak gazdaságossá válni.
Napjainkban annyival jobb a helyzet, már létezik kormányprogram, állami támogatás és talán lassan lesz majd indiai megfelelő hidroplán jogszabály és hidroplán hatóság is.