Hidroplán repülte először utasokkal körbe a világot
80 éve történt, amikor a japánok támadása miatt a Pan American Boeing 314 Pacific Clipper óriás hidroplánja a Csendes óceánon Új Zélandon megszakította útját. A hidroplán pár nappal korábban indult el San Francisco-ból.
A japánok a Pan American légitársaság másik két klipperét megtámadták. Hon Kongban egy Sikorsky S-42 klipper – a képen – megsemmisült a dokkban. Manilából pedig egy Martin M-130 klipper golyólyukakkal az oldalán menekült vissza egy Hawaii szigetekhez közeli amerikai támaszpontra.
A Pacific Clipper nem repülhetett vissza a szokásos útvonalán Amerikába, mivel a japán légierő uralta a Csendes Óceán légterét. A Boeing 314 hidroplán kapitánya egy hét után az amerikai követségen keresztül a légitársaság központjából azt a parancsot kapta, hogy nyugat felé repülve térjen vissza az Egyesült Államokba.
Robert Ford kapitány még a szomszédos szigetről felvette a PanAm személyzetét, majd Ausztrália felé repült. Gladstone és Darwin között sivatagok és őserdők felett a szárazföldön repülte át az ausztrál kontinenst.
Onnan a Holland Antillákra – Indonézia – repült hidroplán a tenger felett több mint 2000 kilométert, ahol a partnál elfogták őket a brit vadászgépek. Bekísértek őket egy parti városba. Ott csak autóbenzinnel tudtak tankolni, majd elindultak Ceylon, a mai Sri Lanka irányába. Majdnem leszedte őket egy japán tengeralattjáró, de megúszták.
A ceyloni városból való felszállás után egy hajtómű a négyből meghibásodott, ezért visszafordultak. A karácsony ünnepét javítással töltötték, majd tovább repültek Karacsi – Bahrein – Szudán útvonalon, ahol leszálltak a Nílus folyóra. Újabb folyó következett, a Kongó kétszer is, át a vízeséseken. Majd Afrikát elhagyva Dél-Amerika irányába repülték át az Atlanti Óceánt.
Part menti repüléssel Brazília, Trinidad. New York voltak a következő állomások. A La Guardia terminálra január 6-án érkeztek meg, ez lett a végállomás. Klasszikus értelemben nem repülte körül a PanAm hidroplánja a világot, de ezt a menekülő útvonali repülést nyugodtan lehet annak tekinteni. A kiinduló állomás, San Francisco Brazília felől közelebb lett volna.
Néhány adat a rekordról. A teljes repülési idő 209 óra volt, a megtett út pedig 50 694 kilométer. A háború miatt a Pacific Clipper bevonult a haditengerészethez.
Forrás: Smithsionian National Air and Space Museum