Hidroplán világpremier Abu Dhabi-ban videónkon
Végre egy olyan fejlesztés, amely elég utasszámú és elektromos vagy hibrid hajtású kompozit kétéltű hidroplánt kínál a közlekedés számára. A svájci JEKTA Aviation PHA-ZE 100 típusú kétéltű hidroplánja nemrég az Abu Dhabi Air Expo-n tartotta világpremierjét. Sajnos csak online voltam ott, ezért a cég bemutatóból állítottam össze tájékoztató videómat.
Ha körül nézünk a világ szerény hidroplán utas szállításában, csak több évtizedes szellemiséget hordozó egy vagy kétéltű öreg repülőgépeket látunk. A legmenőbbek köztük a DeHavilland Canada hidroplánjai, a 19 személyt szállító DHC-6 Twin Ottertől egészen az 5 utasos DHC-2 Beaverig. Másik fő vonal a Cessna Caravan. A régi konstrukciókat turbósították, de azok a kedvezőtlenebb repülési tulajdonságú úszótalpas változatok.
Nemrég próbálkoztak a Beaver elektromos meghajtásával, de még nem igazán elég rá az akkumulátor kapacitás. Pedig 15-30 perces hidroplán járatok a jellemzőek.
A svájci JEKTA nem vacakolt a kicsi-nagyobb-nagy fejlesztéssel, hanem egyből a jelenleg legnagyobb utasszámú hidroplánt választotta. Klasszikus formák, úszó talp helyett repülő hajó, tetőablak a korábbi hagyományokból. Még a 19 személyes változat is kényelmes, kompozit és a mai modern avionatika minden vívmánya benne.
A zero emisszió követelménye szintén természetes. 10 elektromos hajtású motor képes a hidroplánt levegőbe emelni, szimpla akkumulátor vagy hidrogénerőmű adhatja hozzá az energiát. A mai feltételekkel is tudják a korábban említett rövid utakat teljesíteni, a videóban látni a számokat.
Egy ilyen fejlesztés kifutása minimum 5 év. Reméljük, hogy az EXPO-n szereztek befektetőket a következő lépésekhez. A projekt szellemi vezetői gyakorlott szakemberek. Például Max Pinucci professzor tervezett már hidroplán dizájnt, legutóbb a Borey-t és részt vett az elektromos repülés úttörője, a Pipistrel proktjeiben is. Közülük már repül a négy személyes hibrid meghajtású Phantera.
Címképen készül a kis makett a kiállításra