Párizsi légiparádé 2023 nagyképekben
A héten volt a párizsi légiparádé, a hatalmas kínálatból néhány érdekesség róla nagyképekben. Jövőre várható a magyar légierőnek az Embraer katonai szállítógép átadása, nagy szerepe volt a légi taxiknak és az új hajtásrendszereknek, sok utasszállító gépet eladtak, a kínaiak makettekkel keresték a vevőket. A linkeken a típusokról bővebb videókat és cikkeket találhatnak a bátran kattintók.
Embraer C-390 Millennium
A légiparádé előtt adták át a brazil légierőnek a hatodik Embraer C-390 szállítógépet, mely már minden ígért funkcióval rendelkezik. Korábbi videóm róla. Párizsban közösen léptek fel a portugál légierő gépével.
Műrepülés utasszállítókkal
Továbbra is tarol az eladásokban a két oligopólium. Az Airbus a hosszútávú egyfolyosós gépével, az A321neoXLR bravúroskodott, míg a a Boeing 777X hozta a régi formáját.
A légi szalonon a légitársaságok 1300 új utasszállító repülőgépet rendeltek, ebből 1033 jutott a két nagyra. Az Embraer meg tartja itt is harmadik helyét.
A helyből felszálló légitaxik külön csarnokban
Régóta írom, hogy az eVTOL légitaxik, különösen a kétszemélyesek pilóta nélküli jövőben lehetnek csak rentábilisak. Egyelőre a pilótásak vannak többségben.
Két pilóta nélkülivel kezdek. A Boeing érdekeltségbe tartozó, négy utassal repülő Wisk légi taxi már a hatodik generációja ennek a fejlesztésnek. Egykor Larry Page repülő autója volt, videóm róla. Sajnos még nem repült nyilvánosan utasokkal. Vele szemben a kínai eHang 216-S már kísérleti repülésekkel több ezer utasnak szerzett felejthetetlen élményt, sajnos csak Kínában. Európában néhány stadionban voltak pár 10 méteres emelkedések utasokkal, de még itt Európában nem repültek emberekkel pontok között vagy sétát. A Párizsban kiállított EHang példányt a FACC osztrák cég építette, repült is vele a gyárban. A FACC nekem küldött közleményében nem beszéltek róla. Viszont elnyerték egy másik légi taxi, a következő képen feketedő Archer Midnight teljes szerkezetének, a törzsnek és a szárnyaknak a beszállítását.
Elől ül a pilóta, mögöttük négy-hat utas. A Lilium kabin ezt jól reprezentálja. Akik nemcsak a sok kicsi sugárhajtóművel tűnnek ki, hanem két széket még hozzátettek a korábbi elképzeléshez. Jobb szélen az Embraer EVE csak a vásznon szerepelt a nagy brazil csapatban.
A német Volocopter szinte haza jött, hiszen jövőre Párizsban az olimpia királyi szállítója lesz. A VoloCity akkor még pilótával tervezi a repülését fix útvonalon egy utassal. Írtam korábban a nyitó bemutatójukról Párizs mellett.
Kína csak makettekkel kereste a vevőket
A két nagy állami holding, az AVIC és a COMAC elhozta a teljes kínálatot.
Polgáriakkal kezdünk, szívem csücskével, a Kunlong tűzoltó géppel. A Beriev Be-200 sugárhajtású orosz versenytárs hiányában nincs ekkora kapacitású légi tűzoltó, viszont az erdőtüzek meg egyre nagyobbak. A szalonon a kisebb versenytárs a Viking 515 kínálta magát. Második képen az oroszokkal régóta tervezett széles törzsű, a C929. Mögötte picit látszik a nemrég végre menetrend szerint is közlekedő kínai „Airbus”, a C919. Egyelőre csak belföldi megrendelésekkel kitömve. Vajon befér-e negyediknek az Embraer mögé a világpiacon?
A katonai gépek frontján pedig teljes a paletta az ötödik generációs J-20 vadászgéptől a légcsavaros vagy jet szállítógépekig, helikopterekig.
Francia büszkeség a RAFALE vadászgép
Az Airbus mellett a franciák a Dassault RAFALE vadászgépüket mutatták levegőben, földön, virtuális szemüvegben. A cikk elején látható rövid videóm végén pár mozzanat a RAFALE bemutató repüléséből. Második képen a földön balról a következő generációs gép, mellette a francia miniszterelnöknő a pilótafülkében hallgatja a vadászpilótanő ismertetőjét. A csarnokban meg a fiatalok próbálgatják magukat virtuális szemüvegben a levegőben.