Stratolaunch TALON hiperszonikus teszt jármű szépen halad a megvalósítás felé
Rég írtam már a világ jelenlegi legnagyobb repülőgépéről, amely ma már nem csak űrindítóeszköz, hanem légi kilövő padként szolgál a hiperszonikus repülési kísérletekhez.
Burt Rutan tervei alapján készült és ROC-nak becézett óriás egyre többet repült az idén, volt már több mint hat órás bevetésen is a Csendes óceán felett.
A képen középen az a kicsi a TALON a levegőben, amely formájában egy űrrepülőgéphez hasonlít. Autonóm, magyarán mesterséges intelligencia által vezérelt és újra felhasználható tesztpad hasznos teherrel. Fejlesztése két irányban zajlik.
Az idén több tesztrepüléssel elértek odáig, hogy biztonságosan képesek kioldani a közös szárnyról a TALON tesztjárművet 15 – 17 kilométer magasságban. Először a tengerbe ejtették, később már siklásban manővereztek is vele. A jármű kerekeken landol majd a repülőterekre, de ott még nem tartanak.
A hiperszonikus repülés az 5 Mach felett kezdődik, ami körülbelül a hőmérséklet függvényében 6000-7000 km/h közötti. A fejlesztés másik iránya az ehhez szükséges hajtómű. Itt a tesztek még a földön tartanak, már tudják mozgatni – a videón – az áramlás irányát. Ezzel kormányozzák majd a TALON-t.
A cég a Mojave sivatagban egyre jobban fejlődik. Több mint 300 alkalmazottjukhoz veszik fel a mérnököket, nemrég alelnöknek igazoltak egy űrrepülőgép programban nevessé vált menedzsert. Néhány napja pedig szerződést kötöttek az USAF, a légierő kutató laboratóriumával a második TALON példány finanszírozására. Ebben már hajtóművel megcélozzák a hiperszonikus sebességet.
Másrészt megvették a ROC kisöccsét a Virgin Orbit-tól, mikor utóbbi vállalat tavasszal csődbe ment. Richard Branson volt a másik nagybefektető, aki Burt Rutan kétlépcsős rendszerét megvette.
A Virgin Galactic mellé Sir Richard pár éve még egy vállalatot alapított, a Virgin Orbitot. Benne lényegében a saját légitársaságától átvett Boeing B747-re a balszárnyon a belső hajtómű és a törzs közé szerelt egy rakétaindító platformot. A Jumbo indított is rakétát, de Branson nem tudott rá megrendelést szerezni. Szerintem jó helyre került a kisROC.
Remélem, nemsokára a hajtóműves TALON repüléseiről írhatok majd.
Forrás: Stratolaunch