Tokiói légikatasztrófa: miért élhette túl mind a 379 ember az égő Airbus A350-ből a balesetet
A videómban a tegnapi Japán Airlines A350 baleset történései.
Korábban légikatasztrófáról adtam ki könyvet és az elmúlt 15 év tapasztalatai alapján három tételben ez lenne a válaszom.
1. A repülőgépgyár katasztrófa védelmi elemei
Nem véletlenül költenek el rengeteg pénzt a légibalesetek kivizsgálására, mert a tapasztalatokat a repülőgép gyártásban hasznosítják. Maga a gyár is részt vesz a vizsgálatban, az Airbus a baleset után közvetlenül bejelentette, hogy már útban van egy csapata Tokióba.
Néhány elemet említek a videó alapján, ami életeket mentett. Kitört az orrfutó, lényegében mégis a pályán lehetett tartani az orrán csúszó gépet. Fontosabb, hogy a kabinon kívüli elemek, az égő szárny és később a hajtómű tűz nem tudott egyből gyorsan átterjedni a kabinra.
Beépített vészcsúzdák ma már a repülőgép olyan tartozékai, mint az autóban a biztonsági öv. A vészcsúzdákat lehet nyitni, mert itt a repülőgép jobb oldalán a hajtómű tűz miatt ki sem nyitották a hátsót. A repülőgép csak akkor kap kereskedelmi engedélyt, ha 90 másodperc alatt a vészcsúzdák felével kiüríthető. Ez igaz a világ legnagyobb utasszállító gépére, az Airbus A380-ra is. A vészcsúzdák alkalmazkodtak a repülőgép orra billent helyzetéhez is.
2. A személyzet vészhelyzeti képzése
Nemcsak a normál repüléshez rendelnek csekklistákat, hanem a vészhelyzetekhez is. A szimulátorban több ilyet éltem át, ezek megoldása hiányában a pilóta elveszíti a szakszóját.
Tény, hogy a parti őrség DASH-8 gépe az Airbus leszálló pályáján volt, az ütközés megtörtént, mind a két repülőgép kigyulladt.
Belföldi járatként valószínű, hogy csak két pilóta volt a 350-nes pilótafülkéjében. A szimulátor gyakorlatok alapján azonnal reagálni kellett az orrfutó kitörésére. Nem használhatták a sugárfordítót az Airbus lassításhoz, mégis fékeztek és megálltak.
A tüzet nem tudták eloltani, csak a bal hajtóművet tudták leállítani. Lekapcsolták a repülőgép rendszereit. Valószínűleg a kapitány úgy rendelte el a vészkiürítést, hogy csak három csúzdát nyitottak ki. Biztos sokat jelentett, hogy nem tíz órás, hanem csak 80 perces volt a repülés, az utasok nem voltak fáradtak. A 10 légiutas kisérő pedig a megállás után levezényelte a kiürítést feltehetően 90 másodperc alatt. A kevés fotón senki nem vitt magával csomagot.
3. A repülőtéri tűzoltóság szerepe
Állandó ügyeletet adnak és ők is gyakorlatoznak. A riasztás után a tűzoltók beugranak a hatalmas tűzoltó autókba, a helyszínre menve ott közben veszik fel a tűzálló ruhákat és menetből támadnak. A sugárágyút a tűzoltóautó vezető fülkéjéből irányítják, a videómba betettem egy képet erről.
Bár az Airbusban mindenki megmenekült, sajnos az ütközés következtében a DASH-8 gépből öten elhunytak, nyugodjanak békében. A kapitány súlyos sérülésekkel túlélte a balesetet.
Bár az A350 repülőgép szinte teljesen elégett, a két fekete dobozból várhatóan a vizsgálók megtudják, hogy ezen a repülőgépen mi történt. Az egyik a repülési adatokat rögzíti a repülőgép megállásáig, a másik pedig a pilóták beszélgetését. Annyit már tudni lehet, hogy az Airbus a leszállási engedély birtokában landolt.
A vizsgálat majd kideríti, miként kerülhetett a másik repülőgép pont ebben az időpontban a futópályára.