Ryanair Budapesten élre tör, de Bécsben is intenzíven növekszik
Tegnap sajtóbeszélgetésen jártam. Michael O’Leary, a Ryanair légitársasági csoport vezérigazgatója közvetlenül Bécsből egy másik sajtóeseményükről érkezett. A magyar utazók egy része Bécsből is indul, ezért az ottani bejelentéseket is tárgyalom.
A két városból összesen 10 új útvonal került a nyári menetrendbe és jelentős járatsürítések is.
Budapestről Frankfurt- Hahn, Faró Portugáliába, Milánó-Malpensa, Szkiathosz görög sziget, Trieszt és Tirana,
a képen sárgával jelölve. A görög szigeten lehet a leszálló gép alá állni a tengerparton. Induló jegyárak a szokásos 24,99 eurósak.
Bécsből Fiume, Split, Tirana és a szardiniai Olbia, így csak a Tirana közös uticél.
Mind a két repülőtéren egy-egy millióval tervezik növelni az utasforgalmat. Bécsben nagyságrendileg 6 millióról 7 millióra. A császárvárosban 19 géppel Lauda Europa, a Malta Air és a lengyel Buzz képviseli a csoportot. Budapesten pedig a jelenlegi 8 bázisgépet 10-re növelik, ami az új célokat és a járatsürítéseket döntően képes ellátni. Hiszen Ferihegyre is jönnek máshonnan a csoport gépeiből.
A vezér nem tervez vidéki magyar repterekre repülni. Viszont a fenti befektetésekkel és 22 százalékos évi növekedéssel 5 millió utast vár Magyarországon 2024 évre. Ezzel szemben a fő versenytárs Wizz Air csökkenti a budapesti bázisát, felszámol útvonalakat és forgalmat. O’Leary szerint a Ryanair idén Magyarország vezető légitársasága lesz a magyar gyökerű Wizz Air helyett.
Több mint 10 éve egy régi verseny a két diszkont légitársaság között, amióta a Ryanair a Malév űrben két hét alatt bázist hozott létre 5 repülőgéppel. A Wizz meg alakulása óta gépeket tart Budapesten, meg már Debrecenben is.
Azóta ez a két légitársaság adja a budapesti repülőtér forgalmának többségét. Tavaly ilyen tájban már a Ryanair vezére belengette az első hely átvételét, főleg ha azt az általa hülyének nevezett extraprofit adót eltörlik. (Az adó maradt, csak a büntetést törölte el a bíróság.) Nem az adó miatt, de 2023-ban a Wizz Air Magyarországon 5,2 millió utast szállított, maradt az élen.
A Wizz Air valóban kinőtte Budapestet, már nem ez a legnagyobb bázisa. Sőt a jelképes 200. repülőgépét a múlt héten sem ide, hanem már Lutonba, az angliai leányvállalatához vitte.
Másrészt a Wizz Air a kényszerű hajtómű javítások miatt kevesebb gépet állíthat nyáron forgalomba, de a géphiány a Ryanair csoportot is sújtja. Meglepődtem, hogy az ír diszkont 30 saját mérnököt foglalkoztat a Boeing gyárban a nekik készülő B737 MAX-ok folyamatos minőség ellenőrzésére. Így is késések vannak, nyárra lehet, hogy nem kapnak meg 10 gépet, lehetne folytatni.
Egy tény, hogy Michael O’Leary 36 éve vezeti a Ryanairt, most már a csoportot. Ezalatt egy kis ír légitársaságból Európa vitathatatlanul vezető légitársaságává küzdötte fel a Ryant a hagyományos légitársasági csoportokkal szemben.
A sajtóbeszélgetésen vetített táblázat jól mutatja, hogy óriási léptékkel fejlődik. A Wizz Airt állandóan azzal támadja, hogy menekül előle a Közel Kelet-re meg Ázsiába. Ő marad Európában, de azért közben belefér, hogy Marokkóban belföldi járatokat indítson.
Másrészt a dupla vagy semmi alapján a vezér is egy eredményhez kötött javadalmazást fogadtatott el a részvényesekkel. Miszerint a 2028-ig 225 millióra muszáj vinnie az utasszámot és növelni a részvényértéket. Egy olyan Európán belül, ahol a 300 kilométer körüli sebességgel robogó vonatok, néhol már törvényi segítséggel hozzák le a piacot az 1000 kilométer körüli távokig a földre.
Ha O’Leary vezérigazgató presztízskérdést csinál Magyarországból, akkor idén akár élre is ugorhat, hiszen háromszor akkora, mint a Wizz Air.