Airbus guruló robotpilótát fejleszt
A héten a repülőgépek földi gurulásának automatizálására vonatkozó projektről küldött hírt az Airbus. A fejlesztést a repülőgépgyár 100 százalékos tulajdonában levő Airbus UpNext leányvállalat végzi.
Robotpilóta a repülés minden szakaszában
A repülés a következő 5 szakaszból áll.
Ebből legrégebben robot pilótával repülik az útvonalat. Még nem vált általánossá a leszállások automatizálása. Ez akkor kötelező, ha nincs elég látótávolság és a reptér is rendelkezik ehhez szükséges eszközzel. A pilóták szeretik visszavenni a leszálláshoz a kormányt, de nem tilos normál időben sem robottal leszállni.
A felszállást a pilóta végzi, de nemrégen az Airbus itt is bemutatott egy fejlesztést, méghozzá elég nagy gépen, az Airbus A350-nen. Videóm róla.
Nyilván nem maradhat ki a földi gurulás automatizálása sem. Gondoljunk bele, hogy 10-15 órát repülnek a pilóták, aztán megérkeznek egy olyan nagy reptérre, ahol a taxizás az állóhelyre még legalább fél óra, mikor forgalom alatt levő futópályákat is kereszteznek fel és leszállások között.
Optimate elektromos kisbusz, mint guruló demonstrátor
Szellemes, hogy az Airbusnál nem egy repülőgéppel, hanem elektromos kisbusszal kísérleteznek erre.
A vezetőállásba beépítették az Airbus A350 földi guruláshoz szükséges kulcsfontosságú funkcióit. Amit egyfelöl robot-látással egészítenek ki. Radar, legújabb LIDAR, képfeldolgozó külső kamerák a repülőgép földi szeme. Másfelől a robot agyban a feldolgozott látás-infokat támogatja a GPS alapú helymeghatározás és 5G-én keresztül a repülőtér teljes földi forgalmának észlelése.
A vezető nélküli autó kísérletekhez hasonlóan asszisztensek ülnek a kisbusz vezetőfülkéjében, akik gond esetén beavatkoznak. A kisbusz járja majd a különböző repterek guruló útjait, modellezi a repülőgép taxizását, gyűjti a tapasztalatokat. Ha komplett lesz a fejlesztés, akkor beépítik a szerkezetet a címképen látható gyári Airbus A350-be, ahol a felszálló robot is található. Hajtóműindítástól hajtómű lekapcsolásig teljes lesz a robotvezérlés.
Egyik mai pilótát helyettesíti a robot?
Az Optimate névre keresztelt hároméves kutatási projekt végén a guruló robotpilóta a pilóták okos és megbízható asszisztense lesz. Ha beválik, akkor létrejön a mind az 5 repülési szakaszra kiterjedő automatavezérlés.
A légitársasági vezetők nyomására a költségcsökkentés okán az új eszköz átveheti a mai általános pilot flying funkciót. A jelenlegi másik funkció, a pilot monitoring, vagyis a repülést ellenőrző pilóta marad a fülkében.
A Northrop Grumman X-47B pilóta nélküli vadászgépe 7 éve szállt le először egy repülőgép anyahajóra. A mesterséges intelligencia robbanás szerű fejlődése miatt lehet tippelni, mikor marad egy pilóta a fülkében.