Boom Supersonic Overture, a jövő hangsebesség feletti utasszállító repülőgépe videónkon
A héten a Mohave sivatagban már közel 500 kilométer óránkénti sebességgel repült a Boom XB-1 demonstrátor repülőgép, amelyen az új szuperszonikus utasszállító repülőgép elemeit kísérletezik ki.
Sajnos ma már képletesen sem lehet elugrani a Concorde elől, mert több mint húsz éve nincs szuperszonikus utasszállító repülés. 10 éve egy amerikai start-up, a Boom Supersonic ezt szeretné feléleszteni, remélem sikerrel.
Magyarul nyitánynak nevezett repülőgép kisebb és lassabb lesz, de gyorsabban köti össze a világ nagyvárosait a tengerek felett. A világ egyik legnagyobb légitársasága, a United Airlines beszállt a projektbe, 50 darabot rendelt belőle. Az Overture a tengerek felett maximum 1700 kilométer óránkénti sebességgel repül a hanghatár felett, székezéstől függően 50-80 utast szállíthat. Két pilóta repüli majd, nem hagyományos kormánnyal Airbus stilusban. A pilóták a képernyőn látnak előre, nem hajtja le az orrát, mint elődei. A négy hajtóművet 100 százalék fenntartható repülőgép üzemanyag táplálja majd és 18-19 kilométer magasan elkerüli a többi utasszállítót, mint egykor a Concorde és Tu-144. A legkedvezőbb feltételeket kínáló államban, Észak-Karolinában építik fel majd a gyárat.
Az elmúlt években a cégnek sikerült megállapodnia a repülőgépiparban nagy nevekkel. Példaként a Honeywell az irányítási rendszer, vagy a Leonardo, Latecoere Európából a törzs és a szárnyak fejlesztésébe szállt be.
A Boom Supersonic követi a hagyományokat és először egy demonstrátor repülőt épített, amit talán a világ első szuperszonikus repülése tiszteletére XB-1-nek nevezett el.
Taxizás, szűzrepülés, további berepülések az idén várhatóan elérik a hanghatár áttörését. Pár napja már közel 500 km/h sebességet ért el, behúzta a futókat, ahogy látható a cég videóján. Sajnos a nagy hajtóműgyárak visszautasították a részvételt a motorok fejlesztésében. Igy egy ismeretlen cég kapott lehetőséget. A hajtóművel kapcsolatos elvárások közül a leglényegesebb, hogy ne után égetővel lépje át a hangsebességet, mint az elődei. Szerintem a hajtóművek sikerén áll vagy bukik a fejlesztés, a többinek már megteremtették nemcsak az anyagi feltételeit. 2027 végére ígérik az Overture prototípusát, 2030-ban pedig már szeretnének vele utasokat szállítani.
Forrás: Boom Supersonic repülőgépgyár, címképen a demonstrátor repül.