Lilium Jet fizetésképtelen, a többi neves nyugati légitaxi vállalat is 10 éve araszol az engedély felé
Egy nap alatt 45 százalékot zuhantak az amerikai elektronikus tőzsdén, a Nasdaq-on a Lilium Jet, a német légitaxi fejlesztő vállalat részvényei. Lilium Jetnél elégették a készpénzt, kimondták a fizetésképtelenséget. Nem kapták meg a német parlament bizottságától a szükséges garanciát, hogy a részvényesek pótbefektetést tegyenek. Pikáns, hogy a kérelemre csak a zöldek szavaztak nemmel, noha a zöld energiára való átállást ők erőltetik ezerrel. A Lilium Jet pedig totál zöld vállalat, igy repül.
Két évvel ezelőtt a videómban még kérdőjelet tettem a végjáték után. Ma már a fizetésképtelenség kimondásával a vállalat csődvédelemben keres menedéket.
Szinte érthetetlen, hogy a többi jelentős nyugati légitaxi fejlesztő még mindig az engedélyezés előszobájában toporog.
Tavaly ősszel világszenzáció volt a Joby és a Volocopter Manhattan-i légi bemutatója. Mind a két cég könnyitett a hatóságok ellenállásán azzal, hogy pilótás változattal szerette volna légi taxijait elindítani.
Bár a bemutatón a polgármester ígérte, egy év elteltével ma sem tudunk rájuk jegyet venni New Yorkban. Pedig a Joby egy olyan technológiát választott a billenő rotorral, amely lassan hetven éves Amerikában. Fogta magát kínjában és Dubaj Alsón – az egyik Emirátusban – már szerzett kereskedelmi engedélyt. A Volocopter pedig idén a párizsi olimpián akart kitűnni, utasrepültetési szerződései voltak a programban. De Párizs városa tavasszal leszavazta, megakadályozta a Szajnán tervezett utasterminálját. Utasrepültetés az olimpián elmaradt, helyette a Volocopter repülhetett a Manhattan-ben is látott taxijával pilótával Versailles-ben bemutatót a játékok alatt.
A nyugatiak közül egyik favoritom a pilóta nélküli Wisk Aero. Amikor a Boeing szinte készen magába olvasztotta pár éve, nagy jövőt láttam előtte. Aztán ma már a Boeing nagyobb gondokkal van elfoglalva a kereskedelmi repülési és űr üzletágában. Nem jut figyelem a légi taxira. Talán a Wisk Aero is jobban jár, ha az óriás vállalatnak el kell adnia néhány üzletágát a konszolidációjához.
Talán ez hiányzik a nyugati cégeknél? Hiszen ott még nem láttunk nyilvános kísérleti utasrepültetést, pedig szerintem már pár éve képesek lennének rá.
Forrás: Lilium Jet, címképen a hétszemélyes makett