Hidroplán kikötő, benne vagyok egy könyvben
Kordos Szabolcs velem beszélgetett a Szabadság híd budai hídfőjénél egykor volt hidroplán kikötőről legújabb könyvében, amely nemrég jelent meg. Beszélgetésünk az Egy város legújabb titkai könyv egyik epizódja, címe AMIKOR A GELLÉRT SZÁLLÓ AJTAJÁBÓL HIDROPLÁN VITT BÉCSBE, ahogy azt a címképen mutatom.
Ez már Szabolcs harmadik kötete a budapesti legendák, legendás budapestiek témában, ahol összesen közel száz budapesti helyszínhez kapcsol érdekes történeteket remek fotókkal. A trilógiában többnyire az adott témával foglalkozó szakértőket kérdezett meg, rám is így talált, ahogy azt tavasszal a beszélgetésünk során elmesélte.
A Dunán levő ponton és a Gellért szálló, mint méltó váróterem, jegypult egységben alkották a kikötőt. A szállodától kaptam a lobbyról egykori fényképet. Sőt a Gellért szálló bezárása előtti napon lehetőségem volt egy lakosztályból – ahol talán annak idején laktak hidroplán utasok is – a kikötő egykori helyét videózni, mintegy tisztelet adásként. A videómban az említett fénykép.
Még a közelmúltban a városligetben a Petőfi Csarnok repüléstörténeti kiállításán lehetett látni egy Junkers F-13 repülőgépet teljes nagyságban kerekeken és úszótalpas hidroplán változatát nagyobb maketten. Az utóbbit a közlekedési múzeum bezárása után sikerült kikérnem a raktárból egy röpke órára.
Végül a hidroplán hagyományok nem vesztek kárba. Pár éve Somogyi-Tóth Dániel és Széchey Márton Aeroexpress néven alapított egy társaságot, amely gépe a HA-SEA magyar lajstromban levő Cessna 206 úszótalpas hidroplán – Junkes F-13 mai megfelelője – leszállt a Dunára. A szűzrepülést velük együtt ünnepelhettem, szinte 100 év után újjáélesztették a magyar hidroplán repülést.
Azóta Dunán, Balatonon, Tiszán, Égei tengeren, legutóbb pedig Montenegróban mutatták be a vízreszállás szépségét. Nem beszélve az augusztus 20 légibemutatókon való szereplésükről, valamint a repülőgép kétéltű jellegét kihasználva Ferihegytől vidéki repterekig betonra, fűre leszállást is láthatta tőlük az érdeklődő közönség.
Remélem, hogy a kísérleti repülésük eredményei alapján nemsokára lesz újabb budapesti – dunai, balatoni, tiszai – hidroplán kikötő. Még ha az előbbi valószínűleg nem is a Gellért szállóval szemben lesz.