CRJ900 balesete Torontóban, mentésből ötös, videó kommentárommal

A regionális repülőgép balesetéről ezek a videorészletekből készített anyagok járták be a világot. A lényeget a videó alámondtam, megnézése után a mentésről irok a vészhelyzeti gyakorlatok szemszögéből.

Van egy szigorú szabály vészhelyzet esetére a repülésben. A kabinból az utasokat 90 másodperc alatt ki kell tudni szállítani. A tűzoltóknak pedig 120 másodperc alatt meg kell kezdeniük a repülőgép oltását vagy mentését. Láttam ilyeneket a szimulátorban és egyszer elmagyarázták és demonstrálták nekem ezt egy tűzoltó autóban egészen a pályáig menve. A mentők is készenlétben állnak.

A torontói balesetnél szerencse a szerencsétlenségben, hogy leszakadt az egyik szárny, ahol az üzemanyag az ütés következtében begyulladt. Másrészt a havas környezet segítette a hátára pördült kabint a fél szárnnyal a csuszásban úgy, hogy a farok is leszakadt.

LÉGIUTASKISÉRŐK

Mindenki tapasztalhatta, hogy a leszállás előtt a légiutaskisérők ellenőrzik az utasok bekötését az ülésbe, a csomagtartók bezárását és minden mozgatható tárgyat elpakoltatnak velük. Emiatt feltehetően nem röpködtek az utasok a félfordulatnál a kabinban. Mire a megállás után a sokk alól egyáltalán felocsúdtak az emberek, addigra már az elől-hátul szintén bekötve ülő légiutaskisérők megkezdték a vészhelyzeti kiürítést.

Nyugalomra intő vezényszavak a legfontosabbak, hogy ne legyen pánik. A fejjel lefelé logó utasok közül feltehetően jó néhányan képesek voltak magukat segítség nélkül kioldani és talpra állítani. A videóban az ajtón kívül lehet látni egy ilyen fekete ingben levő utast. A légiutaskisérők bevonják ezeket az embereket a mentésbe, biztos segítettek több utas talpra állításában.

Itt nem lehetett egyszerű a fordítva levő ajtókat kinyitni, viszont nem volt szükség a vészcsúzdák kiengedésére. A videóban jól látható, hogy az egyik légiutas kísérő irányítja az első ajtónál az evakuálást.

TŰZOLTÓK

A repülőtéren a tűzoltók készenléti szolgálatot adnak. A riasztás után azonnal elindulnak az autók, a vezetőn kívül ott veszik fel a tűzálló ruhát, sisakot. Az autó menetből támadja a tüzet, dzsojsztikkal irányítható habágyúval. A videón látható, hogy kinyújtható karra is rendelkezik, hogy jobban hozzáférjen a tűzhöz. Nagy nemzetközi reptéren több autó érkezik a riasztásra. Itt nem volt olyan veszélyes a tűz, mint a videóban feltüntetett és elérhető moszkvai balesetnél. A tűzoltó szükség esetén bemegy a kabinba, ha valakit ott ki kell szabadítani….

Helikopter és CRJ ütközése Washingtonban

A balesetről bővebben videókkal lehet olvasni az Aviation Safety Net portálon. Nyilván egy közforgalmi pilóta vagy légiutaskisérő egy napon belüli kevés információk alapján is jobban el tudta volna magyarázni a vészkiürítés elemeit. Én csak arra kívántam felhívni a figyelmet, hogy védve vagyunk főleg akkor, ha odafigyelünk a repülés elején a biztonsági tájékoztatásra és nem vesszük zaklatásnak, ha az utaskísérő megkér minket a biztonsági szabályok betartására.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »