L-29 Delfin sugárhajtású old timer a magyar légtérben
Adhattam volna a képtárnak azt a címet is, hogy találkozásaim az L-29 Delfin repülőgéppel Magyarország különböző vidéki repülőterein. Az Aero Vodochody vállalat által a hatvanas évek elején kifejlesztett és gyártott csehszlovák sugárhajtású katonai kiképző repülőgép egyébként nem Magyarországon szolgált, hanem Angliából vásárolta egy magyar magánszemély.
Börgöndön húz át a Delfín, a repülőnap közönsége szinte egy emberként figyeli.
Szakács Gábor, Szaki a gép pilótája, nem Börgöndön mesélte, hogy a gép tulajdonosa, Komócsi Zoltán haditechnikai gyűjtő, megszállott repülőgép rajongó a müködésképtelen kiállított gépek mellett szeretett volna egy olyan sugárhajtású katonai gépet is, ami bemutatót repülhet. Beszerzett egy L-29-est Amerikából, amely szétszerelve konténerben érkezett amerikai lajstromban, de kiderült, hogy Magyarországon repülő képessé tenni esélytelen. Majd Angliában találta ezt a Delfint, amelynek az egész európai unióra rendben voltak a papírjai, itthon csak légtérhasználati engedélyre volt szüksége, amit megkapott.
Börgöndön láttam a Delfint először, ahol a nap végén a sugárhajtású gép sikeres köteléket repült a Li-2-vel, ami egy elég nehéz műfaj. Az utasszállító maximum 300 km/h sebességgel repülhet, a sugárhajtású katonai kiképző gép pedig 800km/h végsebesség mellett a több mint 600 km/h utazó sebességet szereti. A leszállópályát elhagyva a Delfin könnyen és talán megkönnyebbülten meglépett a Li-2 mellől.
Szolnokon is bemutatták a Delfint, ahol ez a típus volt egykor a magyar katonai pilóta kiképzőgép. Űrhajósunk, Farkas Berci is egy ilyen típuson tanulta ott a sugárhajtású repülőgép vezetését. A képen a gép tulajdonosa, Komócsi Zoltán beszél a felújításról többségében azoknak a pilótáknak, akik ünnepelni és nosztalgiázásra gyűltek össze. Bővebben a szolnoki tv videóján. (Fotók: honvedelem.hu)
A miskolci repülőtér történelmi pillanata, amikor ott a füvön tavaly először szállt le sugárhajtású repülőgép. Szakács Gáborral ott beszéltem a gép mellett, aki elmondta, hogy a gép robusztus futóműveivel üzemelhet füvön is, csak a miskolci repülőtér futópályája ehhez nem ideális, mert csak 800 méter hosszú. Ezért szálltak fel estefelé, mikor már nem olyan híg a levegő, kevesebb a szükséges felszállási úthossz és hajtómű beindítása előtt a pályán végigsétálva alaposan átvizsgálták azt. Nagy élmény volt a repülőnap közönségének a felszállás, majd az azt követő tisztelgő áthúzás.
Szaki a Travel Service főpilótájaként soha nem volt katonai pilóta és a repülőgép találta meg őt. Komócsi Zoli barátja egyszer elhívta Angliába Delfin repülésre, ahol befizette őt egy átképzésre, amit légitársasági pilótaként sikerrel teljesített. A Delfint már ő repülte haza és azóta is ő repüli a bemutatókat itthon és külföldön is. Amióta Zoli egy légi balesetben meghalt, azóta, mivel a repülőgép apukának a szíve csücske volt, a család úgy döntött, hogy amíg az anyagi lehetőségek engedik, a Delfin őrizze meg a levegőben is Komócsi Zoltán emlékét.
A repülőgépet jelenleg egy tököli hangárban tárolják, onnan indul bemutató repülésekre vagy élményrepülésre. Szaki még Miskolcon említette, azt tervezi, hogy a Delfinnel műrepülés közben a saját kondenzcsíkját egyszer majd körbeorsózza.
Tavasszal a Delfin Budaörsön is bemutatót repült, amihez gratulált a Szaki mellett napszemüvegben álló magyar származású Steven F. Udvar-Házy Amerikából. Udvarházy úr adományával is jelentős szerepet játszott abban, hogy Washington D.C. melletti repülőmúzeum, a National Air and Space Museum a világ legnagyobb történelmi repülőgép és űrhajó gyűjteményét mutathatja be.
Az L-29 Delfin idén szeptemberben a szegedi légi parádén is repült, nemcsak egyedül, hanem kötelékben a Li-2-vel. Balla Csaba képét azért választottam, hogy hátulról is láthassuk a sugárhajtású kiképző gépet.
Szakács Gábor Miskolcon elmondta, hogy a gép jelenleg is angol lajstromban van, és az ilyen kategóriájú gépekre érvényes angol jogszabályok szerint kereskedelmi, haszonszerzési célú repülést nem végezhet. A gép hátsó ülése ettől függetlenül rendelkezik felelősségbiztosítással, hiszen ha a tulajdonos úgy dönt, akkor alkalmanként egy-egy vendég lehetőséget kaphat a gép kipróbálására. Mivel a gép üzemeltetése igen sokba kerül, ezért fontos, hogy minél több repülőnapon szerepeljen, ahol legalább a gép üzemelésének bekerülési költségeit megtérítik. Az airshow-kon való részvétel és a tulajdonos cég támogatása együttesen biztosítja, hogy a gép továbbra is folyamatosan repülésre alkalmas maradjon, illetve a pilótának az adott típuson is megmaradjon a biztonságos repüléshez szükséges jártassága, tapasztalata.