Cirrus Vision Jet kulcsa már az első vásárló zsebében
A repülőgépgyár ünnepélyes keretek között tegnap adta át az első vásárlónak a Cirrus Vision Jet 7 személyes repülőgépet, amely az első könnyű sorozatban gyártott személyes jet a világon.
A vevő egy hatgyerekes ingatlan fejlesztő, akinek ez a korábbi típusok után a 11. darab Cirrus gépe, ezért kapta ő meg elsőként a 600 olyan megrendelő közül, aki már letette a Cirrus Vision SF50 jetért a százezer dollár foglalót. A nagycsaládos első vásárló jól reprezentálja, hogy a személyes jet kategória szinte egy légi mini busz.
10 év telt el az ötlettől a megvalósulásig, ezért elégedett lehetett a Minnesota államban Duluth városában garázscégként induló repülőgépgyár vezérigazgatója és társalapítója, Dale Klapmeier. A titok a támogatókban a képen rejlik.
A szenátornő és a képviselő abban segített, hogy megteremtődjenek a törvényi feltételei egy új repülőgép kategória, a kompozitból készült személyes jetnek, ahol a gépet mentő ernyő még kötelező feltétel. Az idén négy géppel elvégzett berepülési program után az amerikai légügyi hatóság pár napja adta ki a típusengedélyt.
A város fiatal polgármesternője a helyiek hozzáállását reprezentálta. A város 8 millió dollárt biztosított a tegnap átadott új összeszerelő üzemre, egyes hírek szerint vissza nem térítendő támogatásként, mások szerint hosszú távú kamatmentes hitelként. Az állam is adott 4 millió dollárt, 200 új munkahely létesült ebből.
Sajnos, nem voltam ott tegnap az átadáson, de tavasszal hosszú sorban állás után Friedrichshafenben sikerült kézbe ragadnom a dzsojsztikot. A személyes jet belül nagyon tágas és kényelmes, az 500 kilométer feletti utazósebesség pedig pazar és az egypilótás üzemmód is megengedett. Ehhez képest a 2 millió USA dolláros vételár nem tűnik soknak.
Reméljük, hogy a Cirrus Vision Jet nemsokára feltűnik Európa és talán Magyarország egén is. S talán az új kategória kialakításával utat nyit majd más fejlesztéseknek is, többek között a félbehagyott Diamond D-Jet-nek is.
Mondanom kellett volna, hogy a Cirrus a 2008-as válság után majdnem padlót fogott, a nagy elbocsátások után a kínaiak láttak benne fantáziát, 100 millió dollárt pumpáltak bele, ez lett a fenti eredmény motorja is.
Szintén kínai tőke áll az emberszállító drón mögött, nem Amerikában, hanem Kínában. Viszont lehet, hogy 2017 januárban Las Vegasban az elektronikai világbörzén már nyilvánosan ember is repül majd az Ehang 184 drónon.