Sully a filmen, emberek az Airbus szárnyán a folyón

Mától játsszák a magyar mozik a Sully című amerikai filmet, amely igaz történetet dolgoz fel. Hét évvel ezelőtti, a Hudson folyóra történt kényszerleszállás után irt cikkemet idézem ide.

A pilóták rendszeresen gyakorolják a szimulátorban a vészhelyzeteket, köztük a hajtómű nélküli vitorlázó repülést és a vízre szállást. Szerencsére kevés kapitány mutathatja meg, hogy milyen briliáns pilóta és nagy tekintélyű vezető, ahogy az a múlt héten New Yorkban, a Hudson folyón történt.

airbus0

Az elmúlt év őszén első könyvünk szerkesztőjeként sokat foglalkoztam a légikatasztrófákkal. Lenyűgözött a pilótáknak az a képessége és gyakorlati tudása, hogy vészhelyzetekben pillanatok alatt döntenek, miközben tudják, nem lehet javítani, nincs még egy kör. Tavaly láttam a Fekete tengeren, ahogy a vízi üzemmódra tervezett hatalmas gép, a Be-200 vizet fog.

airbus

Biztos vagyok abban, hogy a repülőgép Hudson folyóra való leszállását az Airbus A320 kapitánya a szimulátorban már többször gyakorolta. De élesben vízre soha nem szállt le, mint egy Beriev sugárhajtású hidroplán, aminek ráadásul a szárnyára ültették a hajtóműveit..

Mégis Sullenberger kapitány hibátlan tartással ért vizet egy olyan repülőgéppel, melynek nagyon alacsonyan vannak a hajtóművei, ha egyikük rosszul akad be a vízbe, a gép azonnal széttörik.

airbus12

Micsoda kisugárzása lehetett a kapitánynak és a személyzetnek, hogy az utasok nem estek pánikba. A leszállás után mindenki elfogadta, hogy kb. negyven percük van a teljes elsüllyedésig. A bátrabbak fegyelmezetten, néhol egy szál ingben a mínusz hat fokban kisétáltak a szárnyra, a többiek meg vártak benn a kabinban.

A repülőgépben, gépen mentésre várók nyilván látták, hogy a folyón közlekedő személyszállító hajók azonnal értük jönnek. Gondolom, a hajóskapitányok is kapnak kiképzést ilyen esetre, mert vigyáztak a hullámkeltéssel, megfelelő oldalon álltak oda a szárnyakhoz, mindenkit kimentettek.

airbus4

Feltehetően madarak okozta hajtómű leállás tovább erősíti mindenkiben a repülés biztonságos üzemét és üzenetét. Hiszen csak ilyenkor látszik az eredménye, hogy a repülőgép tervezése, építése során számolnak kényszerleszállással akár a vízre is. Az Airbus A320 sárkánya kibírta a rá ható erőket, mentésre elég ideig fenn maradt a vízen, leszakadt az egyik hajtómű, hogy a gép ne vágódjon át stb.

És a személyzet is a helyzet magaslatán állt. Ajánlom, nézzék meg a videókat a YoTube-on – keresőbe elég beírni, hogy a320 hudson river – és amikor legközelebb repülőre – a magyar nyelv szabályai szerint helyesen repülőgépre – szállnak, figyeljenek jobban a gurulás során a személyzet oktatására.

sully

Ráadásként a hős kapitány a múzeumba szállított gép előtt és egy galéria az eseményről. A film jogok megszerzése is izgalmas volt, itt irtunk a részletekről.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »