Gripen alfa riasztás, néha feledékenyek a légitársasági pilóták
A héten megint volt egy Gripen alfa riasztás, amikor az MTI híre szerint egy Londonból Dohába tartó DC-10 típusú repülőgép nem vette fel a kapcsolatot a magyar légi irányítással.
A polgári légi közlekedésben a légitársaságok repülőgépei repülési tervet töltenek fel egy világrendszerbe, amit automatikusan minden az útvonalon érintett ország légi irányítása és egyéb érdekelt is megkap. A repülési terveket frissítik, így egy adott ország légi irányítása fel tud rá készülni. Szabály szerint a magas légtérben, vagyis 3 kilométer felett a pilótáknak fel kell venniük velük a kapcsolatot. Bővebben a távol körzeti légi irányítási folyamat egy korábbi videónkon a HungaroControl szakértője tájékoztatásában.
Évente félmillió repülőgép használja a magyar légteret, nem éri el a százat a pilóták feledékenysége, amikor nem jelentkeznek be, vagy nem válaszolnak az irányító hívására. Nagyságrendileg évente 10 körüli az alfa riasztás, amikor a NATO Egyesített Légi Hadműveleti Központja parancsot ad a Kecskeméten készültségben levő JAS 39 Gripen géppárnak, hogy szálljon fel az elfogáshoz.
A Gripen géppár a riasztást követően azonnal a légtérsértő gép mellé repül és felveszik a kapcsolatot a pilótákkal, akik ekkor általában bejelentkeznek a polgári légi irányításnál. Ha ezt nem tennék, akkor az elfogás egy magyar repülőtérre való leszállítással végződne. A Gripenek rendszerbe állítása óta nem történt leszállítás. A Gripenek azért az elfogás során kikísérik a repülőgépet az országhatárig.
Egy kommentelőnk, Nyul Zoli mondatai illenek ide: “Szerintem ilyenkor az adott légitársaságnak kéne fizetni az elfogási akció árát. Legalább kicsit ingyen gyakorolhatnának a fiúk! Megkereshetnék a kerozinra valót!”