Börgöndi repülőnap emlékmű avatással
Az MTI híradása szerint emlékműavatással tisztelegtek vasárnap a 100 éves székesfehérvári repülőmúlt előtt a XXI. nemzetközi Börgöndi repülőnap rendezvényen. Utána a szokásos program Gripenekkel fűszerezve, Székesfehérvár és Balla Csaba képeivel.
Az avatóünnepségen Cser-Palkovics András polgármester hangsúlyozta, hogy a több mint ezeréves Székesfehérvár történetében különálló fejezete van a repülésnek. Az emlékmű nem véletlenül a börgöndi repülőtéren kapott helyet, hiszen ahhoz szorosan kapcsolódott a repülés. Úgy vélte, az emlékoszlop múltról, jelenről és jövőről is szól, amely a következő években jelentős fejlesztéseket hozhat.
Vargha Tamás honvédelmi államtitkár emlékeztetett arra, hogy az első repülőgép 1903-ban emelkedett a magasba, de ugyanilyen kiemelkedő pillanatnak nevezte 1910-et, amikor a magyar katonai repülés megszületett. Felidézte, hogy a Nagy Háború kellős közepén, 1916-ban jött létre a magyar katonai repülés Székesfehérváron: a hadügyi kormányzat döntése értelmében léghajós csapat települt a városba.
Az államtitkár kiemelte: a százéves repüléstörténet bővelkedik példás teljesítményekben. Hangoztatta, hogy manapság a magyar katonai repülésről az embereknek Kecskemét, Szolnok vagy Pápa jut eszükbe, miközben Székesfehérváron van a légierő parancsnoksága, tehát a város továbbra is aktív tagja a katonai repülésnek.
Szilády Dezső a repülőnapot szervező Albatrosz Repülőegyesület elnöke szerint a százéves repüléstörténet vérzivataros időszakot takar az első világháborúval, Trianonnal, a II. világháborúval, a kommunista diktatúrával, 1956-tal és az azt követő megtorlásokkal. A repülősök azonban mindig példát mutattak mérnöki teljesítményükkel, bátorságukkal, világrekordjaikkal – fogalmazott.
A repülőnap leglátványosabb, leginkább várt attrakciója a Magyar Honvédség JAS-39C Gripen vadászgépének bemutatója volt, de a honvédség egy Antonov An-26-ossal, valamint ejtőernyős és deszant ugrásokkal is színesítette a légi parádét.
Nagy érdeklődést váltott ki az eseményre kilátogató több ezer emberből a közelmúltban bemutatott Gerle 12-es, a világ egyetlen repülőképes Liszunov Li-2-ese, az L-29 Delfin kétüléses sugárhajtású kiképzőgép, a helikopterek közül a Kamov Ka-26-os, a Mi-2-es és a Bell Jet Ranger is.
Az emlékév a repülőnappal nem zárul le. Előbb szeptember második felében szabadtéri kiállítás nyílik a város 100 éves repüléstörténetéről a székesfehérvári Püspöki Palota előtti területen, majd október 8-án repüléstörténeti konferenciát rendeznek a városháza dísztermében.
A székesfehérvári repüléstörténet száz éve kezdődött, amikor 1916. augusztus 2-án az akkori polgármesternél a hadügyi kormányzat két megbízottja jelent meg, s közölte, a város határában egy léghajós alakulat telepítéséhez szükséges létesítmények építésébe fognak.
A sóstói katonai bázis születésétől napjainkig több korszakot különböztetnek meg. A katonai légi bázisok kialakítását 1916 és 1945 között, illetve a második világháborús harcokat, a világégés utáni éveket nagyjából a rendszerváltásig, majd napjaink sport- és polgári repülését.