Stratolaunch légi kilövőpad, a világ legnagyobb repülőgépe kigurult
A Stratolaunch légi kilövőpad Paul Allen befektető és Burt Rutan tervező duettjének olyan giga fejlesztése, amely kicsiben már megvolt.
2004-ben ők nyerték meg az Ansari X Prize 10 millió dollárját azzal, hogy kétszer egymás után űrhajósokkal egy újrafelhasznált magánűrhajóval átlépték az űr alját, a Kármán vonalat, vagyis a 100 kilométeres magasságot. Az űrhajót nem hordozórakétával emelték a magasba, hanem a képen látható kis anyahajóval.
A díj megnyerése után Sir Richard Bransonnak eladták kereskedelmi űrugrásra a projektet, ebből lett a Virgin Galactic, amely a több mint 500 űrturista által leelőlegezett 200 vagy 250 ezer dolláros jegy ellenére még mindig repülésképtelen.
A világhírű duó, balról Rutan, utána újra összeállt erre a gigaprojektre, ami a tervezettnél lassabban haladt, közben valahol Rutan is elmaradt, Allen meg pár éve a projektre Vulcan Aerospace néven új céget alapított. Tegnap Paul Allen kigurítatta a Mojave sivatagban levő hangárból a hatalmas repülőt.
A gigaméretekből néhány: 117 méter a szárnyfesztáv, ami 20 méterrel nagyobb Howard Hudges hetven éve egy alkalommal repült Hercules nevű óriás hidroplánjánál. És 30 méterrel nagyobb az Antonov An-225-nél, ami ma a világ legnagyobb repülőgépe. Továbbá 72 méter hosszú és hátul a függőleges vezérsíkja 15 méter magasságot ér el.
A légi katamarán döntően kompozitból épült és Allen pár éve vett két Boeing B747 Jumbót, amiből átvették a hajtóműveket és más apróságokat.
Az anyahajó úgy működik, hogy a két törzs közötti közös szárnyra függesztik fel a hasznos terhet, amely lehet egyszerre több űrhajó is és több mint 250 tonna súlyú. Az anyahajó az űrhajókkal vagy műholdakkal repülőgépként száll fel, majd felkapaszkodik több mint 10 kilométer magasra és onnan indítják el az űrbe saját rakétájával az eszközt. Ezért hívják légi kilövőpadnak. Utána az anyahajó repülőgépként leszáll a nyilván nagyon hosszú futópályára, újra feltöltik üzemanyaggal és hasznos teherrel, akár egyből indulhat a következő bevetésre.
Az óriás légi katamarán reptértől számított hatósugara majdnem 2000 kilométer, ami azért fontos, mert oda repülhetnek az indításra, ahol a legoptimálisabb az űrbe jutás az űrhajó vagy műhold saját rakétájával. Allen állandóan azt hangsúlyozza, hogy a más típusú fellövésekhez viszonyítva az anyahajó az első lépcsős „rakéta”, ami sokszorosan újrafelhasználható.
Két éven belül ígérik, hogy a Stratolaunch óriásgép teljesíti majd az első légi indítást az űrbe.
Forrás: Vulcan Aerospace