Majdnem repülő katamaránok, karbon vitorlások az idei Kékszalagon a Balatonon
A normál vitorlást is a felhajtóerő hajtja igazán, majdnem repülő katamaránok és más karbon hajók pedig a repülőmérnökök tudása révén képesek akár háromszor is gyorsabban haladni, mint a szél erőssége.
Talán emiatt nem volt indokolatlan, hogy idén kipróbáltam, milyen érzés közelről látni a mezőnyt és a Kékszalag balatoni tókerülő verseny indulását.
A majdnem repülő katamaránok között található a Balatonon egy olyan hajó is, amelyik kellő erősségű szél estén mindkét testét kiemeli a vízből és repül. Három éve sikerült a kapitánnyal is beszélnem a Kékszalag verseny kapcsán, az RSM repülő vitorlással itt ismerkedhetnek meg.
A csütörtöki versenynapon néhány hozzáértő embert kérdeztem a felhajtóerő és a vitorlázás kapcsolatáról.
A vitorla oldalról széllel megfújva olyan, mint egy álló repülőgép szárny. Szél felőli oldal a repülőgépekhez viszonyítva a szárny alja, a túloldala ívelten kvázi a szárny felső része, teteje. A vitorlás azért nem borul fel, mert vagy a tőkesúllyal vagy a kinn logó emberekkel ellenerő képződik. A hajó azért halad előre, mert a vitorla állítás, az ellenerő és a kormányzás nyomán egy előre mutató vektor keletkezik.
A hajó akkor mehet gyorsabban, ha adott szélben nagyobb a vitorlákon ébredő felhajtóerő és kisebb a vízben súrlódás, ami visszafogja a sebességet. A katamaránok a videón is láthatóan úgy takarták ki a több száz hajót az induláskor, mint a manhattani felhőkarcolók a Centrál Park előtti kisebb, de azért sokemeletes házakat.
Méretében nagyobb vitorla, nagyobb felhajtóerő. Sőt, nem egy árboc, hanem kettő, olyan, mint ha állna a kétfedelű repülőgép szárnya. A biplánnál kisebb szárny kell a fennmaradáshoz, a katamaránnál meg nem az ég felé, hanem egymás mellé duplázzák a vitorla nagyságát. A biplán szárnyai között egy megfelelő sebességnél keletkezik egy szívóerő. Képletesen szólva ezt a két elvet másolták le a két árbocos katamaránok.
A katamarán teste áramvonalasabb, kisebb vízfelületet érint, jobban csúszik rajta. Sőt, az egyik lábát megfelelő szélsebesség estén a vitorlázók simán kiemelik a vízből, feleződik a súrlódás, nő a sebesség.
A versenyen két katamarán – meg mögötte a többi, aztán jöttek a hagyományos vitorlások – harcolt a Kékszalagért. Az egyárbocos katamarán Festipay nyert nagyjából tíz óra vitorlázással Litkey Farkas kormányossal, aki már 13-szoros Kékszalag győztes. A második a kétárbocos Opel Fifty-Fifty lett, a kormánynál Józsa Márton, húsz percnél kevesebb hátránnyal. Az első tízben csak a többtestűek végeztek, de a tízedik is csak több mint négy órával volt lemaradva az elsőtől. Akit érdekelnek a további részletek, a verseny oldalán böngészhet.
Voltunk még egy rádió távirányítású betétversenyen is, a Kékszalag Modellvitorlás Regatta Travel Channel Nagydíjon, itt a videónk róla.
Címfotó és videók Repülni JÓ