USS Ford repülőgéphordozó, Trump elnök százezer tonnás üzenete a világnak
USS Ford repülőgéphordozó a jövő fegyvere, Trump amerikai elnök szombaton avatta fel ünnepélyesen. Röviden bemutatjuk, mi benne az újdonság.
Magyarul repülőgép anyahajónak is nevezett mozgó repülőtér félelmetes fegyver. Az elnök beszédében úgy fogalmazott, hogy ahol ez a 13 milliárd dollárért épített hihetetlen amerikai műalkotás megjelenik, ott a barátok megnyugodhatnak, az ellenségek pedig rettegni fognak.
Trump elnök mint hadsereg főparancsnoka az ünnepségre a képen a torony mellett látható Marine One hívójelű haditengerészeti repülőgépen érkezett. Amely most a távolság miatt nem az elnöki helikopter, hanem egy V-22 Osprey billenőrotoros repülőgép volt, mert az elnök rövid távú szállító eszközeit a haditengerészet üzemelteti.
Az Egyesült Államok Haditengerészete egy rövid videón mutatta be a közönségnek az USS Ford anyahajót.
A nagy repülőgéphordozók 50 évre készülnek, közben javítják őket, de azért a szellemisége a tervezésének korát idézi. A hajó a hetvenes években tervezett-épített és az eddig legnagyobb repülőgép hordozó Nimitz osztályt váltja fel a 21 század elveivel. Ahogy a repülőgépiparban az olajnyomásos mozgatást felváltották a villanymotorok, az új Ford osztályban pedig a gőznyomás helyére léptek az elektromágneses megoldások. A gőzkatapult helyett használt elektromágneses katapultokon például milliméterre be lehet állítani a kilövés végsebességét, a nyitóképen négy katapult látható.
A hajót 8 évvel ezelőtt kezdték el építeni és két-három év múlva fog majd rendszerbe állni szintén 50 évre. Ugyanolyan vagy magasabb szolgáltatási színvonal mellett 4 milliárd dollárral kevesebb lesz a fenntartása, három helyett kettő belső fedélzet látja el a funkciókat. 700 fővel kevesebb emberrel működik majd, 4500 ember elég a 75-nél több repülőgép üzemeltetéséhez. Teljesen légkondicionált, ami jobban védi a korróziótól és csökkenti a személyzet terhelését. Háromszor nagyobb hatásfokú iker atomerőművei óránként több mint 50 kilométerrel mozgatják előre a több mint 300 méter hosszú, 100 000 tonna tömeget. Elektromágneses leszállító rendszere megkönnyíti a gépek landolását.
A repülőgéphordozó nyitott platformmal épült, képes lesz majd a következő években, évtizedekben az új eljárásokat befogadni. Erre nagy szükség is lesz, mert a haditengerészeti repülésben is megjelentek az óriás drónok, amik szerintem lassan kiszorítják majd a haditengerészeti pilótákat.
A hajó a hagyományápolás terén is újított. A képen látható Susan Ford Bales, a névadó 38. amerikai elnök lánya elnöki relikviákkal rendezte be a hajó néhány helyiségét és hazafias előadásokat tartott és tart a személyzetnek, így mindenki ismerni fogja az elnöki hagyatékot.
Forrás: US Navy oldalai
„Magyarul repülőgép anyahajónak is nevezett” Nem, repülőgép anyahajók az az első világháborúban voltak, utána a repülőgép hordozók megjelenésével lassan eltűntek. Tehát maradjunk annyiban, hogy repülőgép hordozó és nem anyahajó. Azt a képzavart, hogy a Nimitz osztályt a 21. század elveivel váltják fel 🙂 árnyalnám azzal, hogy egy jó darabig még biztos nem, el fog tartani néhány évtizedig amíg azt a meglévő 10 db-ot mindet lecserélik ilyenekre.
Azt hogy kell érteni, hogy 3 helyett 2 fedélzet látja el a funkciókat? És a többi fedélzete minek van akkor?
Azt meg hogy a sebességet „miliméterre” állítják be… :-))) esetleg miliméter/sec? 🙂