Bell V-280 Valor a páncélozott kompozit és nagy utazó sebességű heli-repülőgép

Még az idén felszáll az új amerikai katonai csapat szállító helikopter és repülőgép egyben, a Bell V-280 Valor.

Hirdetés

Régóta egybegyúrták már a helikopter helyből felszálló képességét a merev szárnyú repülőgép jóval nagyobb utazó sebességével. A technikai megoldás ehhez a tiltrotor, vagyis a dönthető hajtómű. A repülőeszköz hol helikopter, hol merev szárnyú repülőgép, ezért hívják konvertiplan-nak, nekem a magyar neve jobban tetszik, a szépen hangzó heli-repülőgép.

A Bell Helicopters cég – ami nem mellesleg ma már a Boeing konszern része – régóta jeleskedik ezen a piacon. A Bell V-22 Osprey több évtizede rendszerben áll, mutatok róla egy képet.

Bell V-280 Valor

Mindenki tudja, hogy a repülés az egy sok felesleges terhet is cipelő tevékenység, hiszen előszőr a gépet, majd a sok tonna üzemanyagot, majd a személyzetet kell neki felemelnie és csak utána jön a hasznos teher. Így nem csodálkozhatunk, hogy ezt a műfajt is elérte a kompozit technológia, sokkal könnyebb lett a gép, de azért egy páncélozott kompozit az nem semmi.

Ennek és az új típusú billenthető rotornak köszönhető, hogy a Bell új heli-repülőgépe, a Valor több mint 500 km/h sebességgel repülhet a célhoz, ami majdnem 1500 kilométerre is lehet. Impozáns a hasznos teherbíró képessége is, amely meghaladja kicsivel az 5 tonnát. A kabinban maximum 14 katonának lehet helye, a maradék több mint 3 tonnára meg beférnek a fegyvernek.

Bell V-280 Valor

Katonai gépként nem mindegy, hogy milyen magasságban képes az átváltozásra, meddig képes helikopterként lebegni. Ezt is megemelték közel 2000 méterre, másrészt vészhelyzet esetén a Valor egy rotorral is képes repülni, ami majdnem olyan különleges, mint a páncélozott kompozit. Természeten a modern repülés irányítási rendszerek is alaptartozékok, talán képes autonóm, pilóta nélküli repülésre is. Ne feledjük, hogy katonai fejlesztésről lévén szó, mindent nem kötnek az orrunkra.

Itt a hajtóműpróbáról és a Valor összeszereléséről szóló gyári videó, ahol a mesterek fél kézzel emelgetik a páncélozott elemeket.

A Valor – Bátor, merész – több mint 30 százalékkal olcsóbb a korábbi Osprey, vagyis a Halászsasnál. Ha az egészet a civil utasrepültetés felől nézzük, akkor ott ez a típusú repülőgép a páncélzat meg a fegyverek hiánya miatt még olcsóbb lesz. Most a városi közlekedés forradalmát éljük, szinte akárhova nézünk, mindenhol helyből felszálló autonom gépek fejlesztése tartja lázban az ipar nagy részét. Nem lepődnék meg, ha a városok közti forgalomban a közeli jövőben feltűnne a Bell Helicopterstől egy Valor polgári utasszállító mutáció, ami mondjuk egy manhattani irodaház tetejéről csak úgy átlibbenne Washingtonba szintén egy irodaház tetejére.

Bell V-280 Valor

Egy Repülni JÓ ekönyvecskében olvasni lehet olyan európai civil heli-repülőgépekről, amelyek pont ezt az irányt célozták be. A főnök és csapata Londonból a saját irodaháza tetején levő heliportjáról átrepül az ekönyvecskében leírt fejlesztésben levő heli-repülőgéppel több mint 400 km/h sebességgel mondjuk Párizsba vagy Amszterdamba szintén a fogadó irodaház tetejére, aztán lifttel lemennek a helyi céghez….. A korábbi egy napos programot a heli-repcsivel kényelmesen lezavarhatják egy laza délelőttön.

Akit a Bell V-280 Valor további részletek érdekelnek, az a cikk forrásában a Bell Helicopters gyár oldalán böngészhet.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »