Bell V-280 Valor a páncélozott kompozit és nagy utazó sebességű heli-repülőgép
Még az idén felszáll az új amerikai katonai csapat szállító helikopter és repülőgép egyben, a Bell V-280 Valor.
Régóta egybegyúrták már a helikopter helyből felszálló képességét a merev szárnyú repülőgép jóval nagyobb utazó sebességével. A technikai megoldás ehhez a tiltrotor, vagyis a dönthető hajtómű. A repülőeszköz hol helikopter, hol merev szárnyú repülőgép, ezért hívják konvertiplan-nak, nekem a magyar neve jobban tetszik, a szépen hangzó heli-repülőgép.
A Bell Helicopters cég – ami nem mellesleg ma már a Boeing konszern része – régóta jeleskedik ezen a piacon. A Bell V-22 Osprey több évtizede rendszerben áll, mutatok róla egy képet.
Mindenki tudja, hogy a repülés az egy sok felesleges terhet is cipelő tevékenység, hiszen előszőr a gépet, majd a sok tonna üzemanyagot, majd a személyzetet kell neki felemelnie és csak utána jön a hasznos teher. Így nem csodálkozhatunk, hogy ezt a műfajt is elérte a kompozit technológia, sokkal könnyebb lett a gép, de azért egy páncélozott kompozit az nem semmi.
Ennek és az új típusú billenthető rotornak köszönhető, hogy a Bell új heli-repülőgépe, a Valor több mint 500 km/h sebességgel repülhet a célhoz, ami majdnem 1500 kilométerre is lehet. Impozáns a hasznos teherbíró képessége is, amely meghaladja kicsivel az 5 tonnát. A kabinban maximum 14 katonának lehet helye, a maradék több mint 3 tonnára meg beférnek a fegyvernek.
Katonai gépként nem mindegy, hogy milyen magasságban képes az átváltozásra, meddig képes helikopterként lebegni. Ezt is megemelték közel 2000 méterre, másrészt vészhelyzet esetén a Valor egy rotorral is képes repülni, ami majdnem olyan különleges, mint a páncélozott kompozit. Természeten a modern repülés irányítási rendszerek is alaptartozékok, talán képes autonóm, pilóta nélküli repülésre is. Ne feledjük, hogy katonai fejlesztésről lévén szó, mindent nem kötnek az orrunkra.
Itt a hajtóműpróbáról és a Valor összeszereléséről szóló gyári videó, ahol a mesterek fél kézzel emelgetik a páncélozott elemeket.
A Valor – Bátor, merész – több mint 30 százalékkal olcsóbb a korábbi Osprey, vagyis a Halászsasnál. Ha az egészet a civil utasrepültetés felől nézzük, akkor ott ez a típusú repülőgép a páncélzat meg a fegyverek hiánya miatt még olcsóbb lesz. Most a városi közlekedés forradalmát éljük, szinte akárhova nézünk, mindenhol helyből felszálló autonom gépek fejlesztése tartja lázban az ipar nagy részét. Nem lepődnék meg, ha a városok közti forgalomban a közeli jövőben feltűnne a Bell Helicopterstől egy Valor polgári utasszállító mutáció, ami mondjuk egy manhattani irodaház tetejéről csak úgy átlibbenne Washingtonba szintén egy irodaház tetejére.
Egy Repülni JÓ ekönyvecskében olvasni lehet olyan európai civil heli-repülőgépekről, amelyek pont ezt az irányt célozták be. A főnök és csapata Londonból a saját irodaháza tetején levő heliportjáról átrepül az ekönyvecskében leírt fejlesztésben levő heli-repülőgéppel több mint 400 km/h sebességgel mondjuk Párizsba vagy Amszterdamba szintén a fogadó irodaház tetejére, aztán lifttel lemennek a helyi céghez….. A korábbi egy napos programot a heli-repcsivel kényelmesen lezavarhatják egy laza délelőttön.
Akit a Bell V-280 Valor további részletek érdekelnek, az a cikk forrásában a Bell Helicopters gyár oldalán böngészhet.