Airbus leánycég lett a Bombardier remek C sorozata
Úgy tűnik, nagy üzlet a 100 és 150 székes gépek piaca is, mert a Bombardier a CS100 és CS300 új gépcsaládjával bebújt az Airbus védernyője alá.
A nyitóképen a főnökök a korábbi saját gépeik előtt az aláírás után, mindkét cég láthatóan elégedett az új partnerségben. Néhány elemet vázolnék az első mondatom alátámasztására.
Bombardier egy járműgyártó óriáscég, kezdetben hómobil, később vonatok, metró profillal. Majd a hatvanas évektől a Bombardier belépett a repülőgépgyártásba és az űriparba is, átvette és újraindította a korábbi kanadai repülőgépgyártás nagy részének örökségét a kereskedelmi repülőgépek, az üzleti gépek és a hidroplánok területén.
Az elmúlt években a kereskedelmi, vagyis C sorozat lett az új zászlóshajó, főként a hozzá való erő és tőke miatt eladták a tűzoltó hidroplán üzletágukat a szintén kanadai Viking Air részére. Másrészt érdekes, hogy a C sorozat két „berepülő” légitársasága is európai lett. A kisebb Bombardier CS100 kompozit gépet a svájci Swiss vette először, nagyon tetszett nekem a repülőgép annak budapesti bemutatásakor. A nagyobb Bombardier CS300 gépet pedig az egykori MALÉV vezérigazgató által vezetett airBaltic repülte előszőr, de már a Swiss légitársaságnak is szállítottak ilyet. Sőt a Korean Air is elvitte az első Bombardier CS300 gépét.
Bombardier CS300 Bécsben
A Bombardier a két új kompozit gépre összegyűjtött több mint 300 megrendelést, és ezzel szemben még napjainkig a 20 darabot sem érte el a szállítás. Maga ez a tény mutatja, hogy a gyártás felgyorsításához is finoman szólva kell egy külső segítség.
Mi az új felállás fő karaktere, mitől leánycég ?
Az Airbus többség – részvények 50,1 százaléka, négy igazgató delegálása a hétből – erős kisebbségi jogok mellett érvénysül. Marad a gyártás Québeck-ben az Airbus tapasztalataival megerősítve, jelentős költségcsökkentéssel. Talán azért is Kanadában erősödnek, mert egy helyi befektetési alapé volt-lett a részvények 19 százaléka, de építenek egy következő gyártósort az Airbus alabamai gyárában az USA-ban is az amerikai piacra koncentrálva. A Bombardiernek közel 31 százalék marad a részesedése az új cégben.
Az Airbus számára szolgáló előnyök közül a legfontosabb, hogy a A321neo és A320neo, vagyis a 180-250 székes szegmens alá gyorsan bekerül a 100-150 székes kínálat, mintegy 6000 megrendeléssel számolnak a következő 20 évben a két Bombardier gépre. További részletek a forrásban a cikk végén.
Forrás: Airbus közlemény