Brit Wizz Air leányvállalat tovább erősödik az egykori Monarch légitársaság romjain
A Brexit utáni idők okozta bizonytalanságra nemrég brit Wizz Air leányvállalat alapításával reagált a pink színű gépekkel repülő légitársaság, minap London-Lutonban pedig megvette a csődbe ment Monarch légitársaság jogait.
A Wizz Air ilyen helyzetekben gyakorlott, hiszen annak idején Ukrajnában is úgy terjeszkedett, hogy ukrán leányvállalatot hozott létre. Hasonló elvek mentén, de fordítva cselekedett a brit székhelyű easyJet, aki Bécsben hozott létre európai uniós leányvállalatot. A Wizz Air dubaji nagy gépbeszerzési lépése kapcsán írtam arról, hogy a következő évtized közepére a Wizz egy súlycsoportban lesz majd az easyJettel.
A Wizz Air létrejötte óta több mint 13 éve repül London-Lutonba, ez a legfontosabb célállomása, ennek ellenére csak a nyáron, 28-dikként nyitotta meg egy géppel a lutoni bázisát, amit a 2018-as évre először 3, majd 5 gépes bázisra tervezett.
Ősszel létrejött a brit Wizz Air leányvállalat, a brit légügyi hatóságoktól folyamatban van a müködési engedélyek megszerzése. Ebből az következik, hogy a London melletti bázison tartott Airbuszok nem magyar, hanem brit lajstromba kerülnek majd.
A hónap elején a lutoni lehetőségekben egy kis rés keletkezett azzal, hogy a Monarch légitársaság végérvényesen csődbe ment, Váradi József Wizz vezérigazgató pedig habozás nélkül rálépett a gázra.
Az egy leszállópályás Lutonnak adott a kapacitása, amiből a légitársaságok számára legfontosabb a résidő, magyarán hogy a járataik fel-le tudjanak szállni, közte kiszolgálják repülőgépeiket, a bázis gépek pedig még ott is aludhassanak. Néhány éve nézegettem a lutoni terminál elől a felszállásra váró egyre nagyobb sort, ami azóta csak növekedett, de most a csőd miatt lett szabad kapacitás.
Eddig kérdés volt, hogy a reptér vagy a légitársaság rendelkezik a fenti jogokkal. A Monarchot felszámoló KPMG a biztonság kedvéért perre ment a témában, a brit legfelsőbb bírák pedig megerősítették, hogy a jogok a Monarch légitársaságot illetik és azok eladhatóak. A Wizz Air pedig Luton vonatkozásában lecsapott rájuk, egyből megvette azokat.
11 videós beszélgetés pilótákkal
Friss bejelentés szerint az új jogok bázisán már nem 5, hanem 7 brit Wizz Air és természetesen brit lajstromú repülőgép dolgozik majd jövő év végén a londoni melletti bázison, meg a többi odarepülő gép is hozza-viszi az utasokat. A Reuters szerint ezzel 7,1 millió Wizz Air székes kínálat érinti 2018-ban Lutont, ami az adott reptér vonatkozásában újra két számjegyű, 18 százalékos növekedést jelent 2017 évhez képest.
Ebből a két újabb gép 28 új járatot teljesíthet, a célállomásokat majd később jelentik be. Talán közte lesz a Balaton is?