Red Bull Air Race 2018 – újra Budapesten és más érdekességek
Red Bull Air Race 2018 – már az ötödik szezon a világ körüli gyorsasági repülőverseny újra indítása óta. Néhány változás mellett ami örök, jővőre is újra lesz Budapesten futam a Parlament előtt.
2014-ben hozták létre a Red Bull Air Race második versenykategóriáját, a Challenger Cup-ot, azzal a céllal, hogy a pilótáknak segítsen meglévő repülőtudásukat az Air Race versenykörülményei között olyan szintre fejleszteni, amellyel lehetőségük nyílik továbblépni a Master Class mezőnybe. Az Extra 330LX versenyrepülő kiváló gépként szolgált számukra az elmúlt négy szezonban, a pilóták most mégis izgatottan várják, hogy váltsanak, és a címlapon látható Zivko Edge 540 V2-vel vágjanak neki az új világbajnokságnak.
A Challenger Class magyar színekben versenyző pilótája, Genevey Dániel, aki Salzburgban, a a Red Bull Hangár 7 előtt ül a Zivko Edge V2-ben, a következőt mondta az új gépről:
Ez a gép elképesztően gyors. Ahogy kipróbáltam, azonnal otthonosan éreztem magam benne, és a teljesítményének köszönhetően még a pálya is sokkal egyszerűbbnek tűnt. Ám ettől a verseny nem válik könnyebbé: az új gép kitolja a határainkat az utánpótlás mezőnyben, ami a nagyközönség számára még izgalmasabb versenyt, a pilóták számára pedig még nagyobb küzdelmet jelent majd.
Ahhoz, hogy minél könnyebben átálljanak az Edge modellek használatára, az utánpótlás mezőny pilótái nemrég egy edzőtáborban gyakorolhattak az új gépekkel.
Hogy mi a különbség az Extra és az Edge gépek között? A legnyilvánvalóbb, hogy az Extra 330LX egy kétüléses gép, míg a Zivko Aeronautics Edge 540-nek mindössze egy ülése van: a pilótáé. Szintén a különbségek között említhetjük az emelkedési rátát (percenként 1100 méter az Edge és 960 méter az Extra esetében), a forgási rátát (az Edge gépeknél másodpercenként 420 fok, az Extránál 400) valamint a végsebességet (425,97 km/óra – 230 csomó az Edge javára és 405 km/óra – 219 csomó az Extra esetében).
A gépet a tavalyihoz hasonlóan a Red Bull biztosítja, több versenyző repül egy géppel a futamokon, nem ártana őket különböző színűre festeni, könnyebb lenne őket megkülönböztetni, mint idén például csak a számokkal.
A képen Melanie Astles, az egy szem nő a versenysorozatban, aki jövőre a harmadik szezonját kezdi, az idén az utolsó futamon kis szerencsével már a dobogó tetején állt. Mondtam neki Portóban, hogy én örökös szurkolója vagyok, remélem gyorsabb géppel jövőre megnyeri az utánpótlás bajnokságot és felkerül majd a nagyok közé.
A mesterpilóták között a jövőre szintén világbajnok esélyes cseh Martin Sonka fellélegezhet. Korábbi vadászpilótaként jó barátságban volt a G erővel, az utolsó futamon idén szerintem azzal vesztette el a világbajnoki címet, hogy az egyik visszafordulásnál nem akart beleszaladni a 10 G erőbe, mert kizárták volna.
A Master Class számára korábban automatikusan kizárást (DNF – Did Not Finish) eredményező 0,6 másodpercnél tovább tartó 10G erőhatár túllépés 2018-ban két másodperces büntetést von maga után, így a pilóta folytathatja a versenyt. A 12G elérése azonban továbbra is azonnali kizárással jár. A Challenger Class mezőnyében 10G túllépésért két másodperces büntetés jár, a 11G-s erőhatár elérése pedig kizárást eredményez.
Csakúgy, mint eddig, az utánpótlás mezőny pilótái ugyanazokon a helyszíneken repülnek majd, mint a Master Class versenyzői, de 2018-tól nem mindannyian versenyezhetnek az összes állomáson. Az új szabályok értelmében a Challenger Class pilóták a világbajnokság első hét futamából legalább négy fordulóban repülnek.
Ezt követően, ahogy 2017-ben is, a pilóták legjobb négy eredménye adódik össze, és közülük a legjobban teljesítő hat versenyző repülhet az utolsó futamon. A döntőn megszerzett pontok hozzáadódnak a meglévő legjobb négy eredményhez, az így kialakult rangsorban a legtöbb ponttal rendelkező pilóta nyeri el a Challenger Cup bajnoki címét.
Három újonc szeli majd a kapuk között a levegőt. A brit királyi légierő Red Arrows bemutató csapatának korábbi vezetője, Ben Murphy a mesterekhez került, míg az utánpótlásban az olasz Dario Costa és a dél-afrikai Patrick Davidson lesznek az új pilóták.
Érdemes már most a naptárba felírni a budapesti versenyhétvégét – 2018 június 22-24, a pénteki napon is érdemes kilátogatni Dunához.
Forrás: Red Bull Air Race