Ahol James Bond is csak utas lehet, újabb eVTOL repcsik Farnborough-ban

Beszállt a krém is a helyből felszálló, elektromos vagy hibrid hajtású pilóta nélküli kis légi járművek piacára. Az Aston Martin és a Rolls-Royce villantotta fel ez irányú terveit a héten a Farnborough-i airshow-n.

Hirdetés

James Bond filmek egyben az Aston Martin csodaautók reklámhordozói is voltak, a következő 007-es filmben a négyszázzal suhanó és a képen látható Valkyrie hiperautót fogják szerepeltetni.

Ahol James Bond

Már fut az utakon a csak háromszáz kilométerre képes másik modell, a Volante, ahol a név repülőt jelent.

Ahol James Bond

Ő azért érdekes, mert ilyen néven mutatták be leendő repülő kistestvérét, a címképen is látható Volante függőleges le- és felszállású luxus repülőgépet, pontosabban annak koncepcióját. A képen látható autó gyönyörűségek kinézetéért felelős vezető, Marek Reichman az Aston Martin kreatív vezérigazgatója indokolta meg, miért versenyez már a cég az égen is:

A városi közlekedés új generációjának kezdetén vagyunk, a vertikális mobilitás már nem fantázia. Van egy egyedülálló esélyünk arra, hogy egy luxus koncepció repülőgépet hozzunk létre, amely a művészet és a technológia végső fúzióját képviseli.

Az exkluzív luxus sportkocsikat gyártó angol cég nem sok konkrétumot hozott nyilvánosságra, inkább az erre a feladatra összeállított csapat ígér sokat. Kezdjük a látvánnyal.

A csapat tagja az angol Cranfield Egyetem, amely 70 éve a repülési képzés és kutatás élvonalában van. No meg a képzés mellett, ki gondolta volna, repülőteret üzemeltet, légitársasága és repülőgépgyára van, utóbbi foglalkozik az elektromos hajtás és az autonóm, magyarán pilóta nélküli technológiákkal. A repülős projekt tagja még a Rolls-Royce Electrical, róla bővebben később majd a saját gépe kapcsán írok.

Három ülés, pilótás és pilóta nélküli üzemmód, elektromos és hibrid hajtás, ahol az áramot egy Rolls-Royce turbina termeli majd és a húszas évek elején repülhet, ennyi tűnik biztosnak a projekt vonatkozásában.

Ahol James Bond

A Rolls-Royce nemcsak ebben a projektben van benne, hanem a Siemens-szel közösen az Airbus E-Fan X hibrid hajtású nagy repülőgép fejlesztésben is. Szerintem azért jött ki önálló géppel, mert a polcról le tudott kapni egy könnyen áramtermelővé alakítható hajtóművet, ami új távlatokat nyit ebben a szektorban.

Ahol James Bond

A képen az M250 gázturbina, amely eddig 250 millió repült órát teljesített a helikopterektől a kisebb repülőgépeken át egészen a motorokig, utóbbi jól mutatja, hogy nem olyan túl nagy. Ezen az alapon kiküszöbölik a jelenleg gyenge, fél-egy órára elég akkumulátor kapacitás korlátait. No meg átalakítással sokkal kisebb lehet, ha csak áramot kell termelnie, elfér az új repülőgép aljában. Csendességére is megvan a technológia, óriásgépen fejlesztették ki, az Airbus A330neo hajtóműve demonstrálja ezt Farnboroughban.

Ahol James Bond

M250 hibrid elektromos motor kb. 500 kW elektromos teljesítményre képes, ezért Rolls-Roycék egyből egy 4 vagy 5 főt szállító autó nagyságot céloztak meg, mint például a Lilium Jet. A konvertiplan megoldás eléggé elterjedt, nemrég írtam az Osprey-ról, de Larry Page Google társalapító Kitty Hawk Cora repülője is többek között ezt az elvet követi. A képeken látható, hogy az első szárny billenő rotoros, a fel- és leszállásnál emel, a merev szárnyú repülésnél pedig a négy rotor becsuk, rásimul a tartóra és a két hátsó légcsavar repülőgépként hajtja az RReVTOL repülő eszközt. A pilóta nélküli repülés meg már alapértelmezett.

A hibrid elektromos motorok ereje és lehetősége miatt az RReVTOL egyből nagyágyú lehet a húszas évek elejére ezen a piacon. Több mint 800 kilométer távolságra repülhet, a sebessége pedig meghaladja a sima helikopterekét, több mint 400 km/h is lehet, mindezt 5 utassal.

A világcégek olyan tempóban fejlesztenek ezen a piacon, újabb és újabb szereplők lépnek be, hogy lassan a helyből felszálló pilóta nélküli légi taxik videó előadásom harmadik részét is meg kell csinálnom. Addig ajánlom a szélesebb tájékozódásra az első kettőt.

Forrás: Farnborough Airshow, Rolls-Royce és Aston Martin közleményei és oldalai.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »