Ellopott és lezuhant Q400 utasszállítógép Seattle-ben sok kérdőjellel
Légikatasztrófák mindig a jövőnek üzennek, vajon hogy lehet őket a következő alkalommal megakadályozni? Néhány nappal a Horizon Air Q400 turbopropos utasszállítójának ellopása és lezuhanása után igazából csak kérdéseket lehet feltenni.
Dramatic video showing the Alaska Air Horizon Bombardier Q400 doing a barrel role and a fighter jet nearby. Plane stolen by an airline employee at Seattle Sea-Tac Airport. The plane crash shortly after.
🎥 John Waldron pic.twitter.com/xq5NvusbcQ
— Tom Podolec (@TomPodolec) 2018. augusztus 11.
A videón a „műrepülés”, a tényekhez még egy fénykép, a címképen pedig a Tacoma nemzetközi repülőtér légi fényképe.
This tweet was inadvertently deleted. And thus breaking the tread.
Thread continues here…https://t.co/nPaaxQE5o4 pic.twitter.com/xIQEIR0oj2
— Tom Podolec (@TomPodolec) 2018. augusztus 11.
A tények jelzése után jöhetnek a kérdések, amelyekbe bedolgoztam bővebben a történéseket.
1. Hogy jutott be a tolvaj a pilótafülkébe?
A tolvaj a légitársaság alkalmazottja volt, aki csomagokat rakodott a repülőgépekbe, videót is töltött fel erről korábban, így nem okozott gondot neki a repülőtérre és az előtérre bejutni. A repülőgép állóhelyen állt, az ilyen gépek fedélzetére a csomagtéren át is be lehet jutni…
2. Hogyan volt képes a géppel repülni?
A tolvaj csak szimulátorban készülhetett fel a repülőgép vezetésére. Pénzért egy civil szórakozásból akár oktatóval is vehet órákat, még az is lehet, hogy egy ilyen típusú szimulátorban gyakorolt. Lehet, hogy utazott ilyen gép pilótafülkéjében, mert a karácsonykor feltett videójában olyan célpontokat mutat, ahova Q400 repül. Egy kollégát meg miért ne vinnének el oda a légitársaság gépén a pilótafülkében, ha így volt, majd ezek is kiderülnek.
A tolvaj felkészült volt, hajtómű indítás, taxizás, felszállás, a Q400-on a fékszárny mellett a légcsavarok állásszögét is változtatni kell. Majd elkezdett bravúroskodni, ez tipikusan szimulátor szindróma. A Q400-at ki tudta venni a bukfencből, orsózott, hanyatt repült, ezt mind megúszta egy 40 tonnás géppel. Próbált útvonalat repülni túlnyomással, de azt már nem tudta bekapcsolni, a Flightradar24 kép alsó jobb sarkában látható zöld körözések a radaron már a tolvaj tanácstalanságáról árulkodtak.
Élesben elég stresszt ad még egy gyakorlott pilótának is, ha két harci gép, itt a Nemzeti Gárda F-15-ösei fenyegetik, kísérik. Fogyott az üzemanyag, az utolsó manőver volt már csak hátra. A leszállás időszakban következett be a katasztrófa, ami több okból lehetett. Sokan írták, hogy a tolvaj eleve látványos öngyilkosságra készült, más hírek szerint egyik pillanatban a pilóta tudását akarta később elismertetni a légitársasággal, de ugyanakkor a lopás miatt várható börtönről is beszélt. Próbáltak neki az irányítók segíteni, hogy szálljon le egy reptérre, de ez nem sikerült, egy erdőre zuhant, a gép széttört és elégett, a tolvaj meghalt.
A géppel való fizikai repülésnél sokkal nehezebb volt a készülés arra, hogy kicselezze a repülőtér rendet, ahol a gépek az elemelkedés pillanatáig és utána a gyakorlatban minden manővert csak az irányító engedélye alapján tehetnek, nem lehet csak úgy kószálni. Januárban készítettem egy videót a HungaroControlnál, benne arról is, hogy milyen a reptéri légi irányítás normál menete az indulástól a felszállásig Ferihegyen, a Tacoma nemzetközi repülőtéren sem lehet lényegében másként.
Egy olyan helyzetet kellett a tolvajnak kifigyelnie és időpontot kiválasztania, amikor a Q400 két út között a repülőtér olyan állóhelyén tartózkodik, ahonnan rövid taxizással érhető el a felszállópálya, nincs rajta várható forgalom, stb. mert legkésőbb a felszállás során már észreveszik az engedély nélkül mozgó gépet, így is történt. A tolvaj ezt az ideális állapotot választotta a repülőgép ellopásához, a levegőbe emelkedése után már csak az elfogás eszköze maradt.
3. Milyen intézkedésekre számíthatunk a jövőben?
A légikatasztrófák után a hatóságok és a légitársaságok, repülőterek új intézkedéseket vezetnek be. Például a Germanwings katasztrófája óta, amikor a pilóta szándékosan hegynek vezette a gépet, soha nem tartózkodhat a repülés során pilóta egyedül a pilótafülkében. Ha valakinek ki kell mennie, akkor helyére beül egy utaskísérő.
normál üzemmódban két igazi pilótával
Egy nemzetközi repülőtéren külső ember nem juthat el a parkoló repülőgép ajtajáig, a repülőtéren a repülőgépek mellett dolgozó nem pilóták pedig kis potenciális elkövetői kör, erre utal az Aviation Safety.net és más lapok összeállítása is a korábbi ilyen típusú repülőgép lopásokról. Hetven év alatt 8 szerelők által illetéktelenül elvitt repülőgépek – An-26, C130, Li-2, C47 is volt benne – légikatasztrófáját kevesen élték túl a tolvajok közül. Ezeket nem követte olyan intézkedés, ami fizikailag megakadályozta volna a hozzáférést.
Szerintem a repülés biztonsága szempontjából várható olyan intézkedés a jövőben, amely az illetéktelen hajtómű indítás után már a taxizás során akadályt állít az ellopott repülőgép elé, hogy a tolvaj soha nem érhesse el a futópályát. De mit gondol erről az olvasó, lehet hozzászólni.