Boeing B747 óriásgép, az Ég Királynője megálmodói
50 éve mutatták be a közönségnek a kereskedelmi repülésben új korszakot nyitó ikonikus, elől kétszintes óriásgépet, amelyet Jumbo Jet-nek is neveznek.
Tavaly 8 milliár ember repült utasként a világon, ami nem jöhetett volna létre a PanAm vezére, Juan Trippe nélkül. A világ légi utánszállításának legnagyobb alakja már a második világháború után ujjat húzott a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetséggel, (IATA) amikor megfelezte a repülőjegy árakat és létrehozta a turista osztályt. Juan Trippe képviselte legmarkánsabban és legnagyobb erővel a minél több utas, minél nagyobb gépen és minél gyorsabban, irány a jetkorszak elvet.
De Trippe bábáskodott az első sugárhajtású repülőgép, a Boeing 707 létrejöttében, ahol az öt ülés helyett hatot rakatott egy sorba, de még igy is egyből kevés volt neki a férőhely, rögtön nagyobb gépet akart, hogy tovább csökkenhető legyen a repülőjegy ára. Pontosabban kétszer akkora, 400 utas körüli nagy hatótávolságú gépet támogatott, a képen jól látszanak a különbségek.
Trippe 25 darabos rendelésével vállalta a bevezető légitársaság kockázatát, míg a többiek csak elvétve, néhány gépes rendeléssel álltak a projekt mögé.
Ebben az is szerepet játszott, hogy a hatvanas években a repülés jövőjét a hangsebesség feletti utasszállítók fejlesztésével favorizálták. A videómon látható két megvalósult repülőgép mellett a Boeing egy tenderen elnyert jelentős kormánytámogatással vette fel a világversenyt.
A Boeing 2707 projekt 250-300 utassal és 3 Mach sebességgel lepipálta volna a Concorde-ot meg a szovjet Tupoljevet, képzeljék el, ennek árnyékában fejlesztették a hatvanas években az Ég Királynőjét.
A Jumbo Jet létrejöttébe belejátszott még egy fontos momentum. A hatvanas évek közepén a Boeing elvesztett egy nagy hatótávolságú nehéz légi szállításra kiirt katonai tendert, amelyet a Lockheed a C-5 Galaxyval nyert meg. (Zárójelben: ma már csak a Boeing van ezen a piacon, magába olvasztotta a Lockheed repülőgépgyárát.)
Ilyen közegben nehéz volt elfogadtatni a 747 terveztetését, ezért Bill Allen a Boeing akkori elnök-vezérigazgatója Joe Suttert, a tervezőcsapat vezetőjét arra is biztatta, hogy a gép alkalmas legyen teherszállításra is. Hátha nyerő lesz a szuperszónikus projekt és arra kell az erőforrás.
Ennek köszönhető, hogy a képen látható modell variációk közül a púpban elhelyezett pilótafülke lett a nyerő, mert igy felnyithatóvá váll a repülőgép orra és onnan rakodható lett a teher változat. Juan Trippe pedig szalont kért a pilótafülke mögé, kezdetben az első osztályú utasok a lépcsőn felmehettek a bárba, zongoraszó mellett élvezhették a luxust. A két folyosós elrendezés miatt pedig a turista osztályon utazhatott a több száz fő.
Hat hónap kellett csak a szűzrepüléshez, mindenki ámult és bámúlt, ahogy a 250 tonnás gép kecsesen a levegőbe emelkedett, majd rá egy évre már a First Lady, Pat Nixon keresztelhette meg az első, PanAm részére leszállított repülőgépet.
A Boeing az óriásgépnek új gyárat épített Everettben, és az első olajválság is besegített abba, hogy a történelem Bill Allen és Juan Trippe uraknak adjon igazat. A Boeing B747 különböző változataiból több mint 1500 gépet adtak el az 50 év alatt és ez típus talán az eleganciája miatt maradt fenn folyamatos korszerűsítéssel. Még mindig gyártják B747-8 Intercontinental utasszállító és B747 Fighter teherszállító változatban.
A képen már nem csillog-villog annyira az első Jumbo Jet, amelyet volt alkalmam körbejárni Seattle-ben, a Repülés Múzeumának szabad terén. Igy kopottan is fantasztikusak a méretek, sajnos nem lehetett felmenni a fedélzetre. Remélem, hogy egyszer még utazhatok az Ég Királynőjével, lehet, hogy akkor, amikor ezt a típust is kivezetik valamelyik flottából.
A nyitóképen a két úriember, Bill Allen és Juan Trippe, akik az Ég Királynője megálmodói és cégeik révén annak létrehozói voltak.