A világ legnagyobb pilóta találkozója nagyképeken

Több mint 10 ezer repülőgép, közel 40 ezer pilóta, old timerek, óriásgépek, újdonságok, hidroplánok, konferenciák, no meg nézők 10 ezrei. Minden nyáron július utolsó hetében egy hét Chicago mellett OshKosh-ban füvön, vízen, betonon az EAA Airventure rendezvényen. A Twitterről a múlt heti képekből állítottam össze, a linkeket is érdemes megnyitni.

Hirdetés


Katonás rendben és típusok szerint táboroznak le a füvön a kisgépek. A méretekről hogy fogalmatok legyen, egy rövid videót tettem fel róla. Ennyi embert praktikusan szállásolnak el, a kisgépekben vagy mellette a sátrukban alszanak.


A nagy gépek a pilóták és a közönség részéről megtapogathatóak, megnézhetőek, tartanak légi bemutatókat is. Középen a legendás hajlított törzsű Connie, amivel Howard Hughes TWA légitársasága hívta ki nemzetközi versenyre a Pan Americant egykoron. Jobbról a C5 Galaxy, az öregebb katonai szállítógép. Bal képrészen pedig az Airbus A330neo az amerikai Delta légitársaság színeiben érkezik a reptérre.


Azért az amerikai légitársaságok több Boeinget vesznek, a cégnek volt egy kihelyezett Fieldje is az Airventure-ön. Seattle környéke már régóta egy összeszerelő üzem, ahova a világ több földrészéről hordják a légi igáslovak a nagyobb egységeket. Most ők voltak a főszereplők. A félrehajtható orrú Super Gruppy már nyugdíjban, míg a B747-ből felhizlalt Dreamlifter ma is szolgálatban áll.


A találkozó külön rendezvénye a Woman Venture, ahol a női pilóták és az utánpótlás idén kék pólóban hívták fel magukra a figyelmet. Egyre jobban halad a világon a nők pilótafülkébe kerülése, de csak lassan lépi át az 5 százalékot. Nem lehet korán kezdeni, ezért a kis kisasszonyok is már repcsiben pedálóznak.


Mindig tartanak hidroplán napot, amikor a reptér melletti Winnebago tavon összejött hidroplánok a közönség előtt is repülnek. Most ugyan nem tettem fel képet, de a füvön is találkozni old timer és modern hidroplánokkal, például az orosz Borey-jel.


A légi kalandnak is hívható találkozót hetven éve az EAA, az Experimental Aircraft Association szervezi, ahol az ujdonságok mindig kiemelt szerepet kaptak. Sok kisgép debütált már Oshkoshban. Az idén az eVTOL légitaxi, a sárga Wings hatodik generációja már a pilóta nélküli világot idézte. A Boeing fantáziát lát benne, hiszen a Google milliárdos Larry Page titkos projektjéből ma már az óriás konszern egyik leányvállalata lett. A másik végén egy európai kacsaszárnyú rövid fel-leszállású légi taxi, a Voltaero Cassio keresett magának vevőket. Ők meg Airbus árvákként fejlesztenek egyelőre pilóta vezetéssel a Pireneusokban. Az elektromos hajtás mellett felléptek a repülő emberek is, akik meghosszabbított karja egy-egy sugárhajtómű.


A találkozón megelevenedett a történelem is. Az ősz hajú idős hölgyek egykor a gyárból repülték a gépeket a frontra a második világháborúban. A repülő gépágyút a lányok nemcsak simogatták, hanem vezetik is. Az amerikaiak szívesen vesznek egykori szovjet vadászgépeket, a képen éppen Mig-17 tipussal tartanak bemutatót.


Az éjszakai látványshow ma már elmaradhatatlan a találkozón. Lassan nálunk is követik ezt a különleges élményt, ime egy videónk Szegedről.


A modern gépek szívesen repülnek bemutató köteléket az elődeikkel. Középen talán egy Piper Cub klón ad előteret a Boeing nálunk is ismert C-17 szállítógépének. Miként a F22 Raptor is szívesen repül az öregekkel vagy ontja a légi figurákat magában.


Ha valaki Magyarországról volt az idén a helyszínen, szívesen közre adok tőle egy beszámolót és képtárat a találkozóról.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »