Aero Friedrichshafen 2022
Két év COVID szünet után újra nyitott Európa legnagyobb kisgépes kiállítása. Az idén csak online voltam ott, de a korábbi négy látogatásunkhoz hasonlóan zajlott a koreográfia. Idén nem volt magyar stand, de két magyar repülőgépgyár is kiállított.
A pécsi Magnus Repülőgépgyár standján két repülőgépet nézhettek meg közelebbről a látogatók. Mindkét képen látható 600 kilogramm maximális felszálló tömegű Magnus Fusion Sentinel egy térfigyelő kamerarendszerrel felszerelt, szénszál erősítésű kompozit repülőgép. A másik kisrepülőgép pedig a Magnus Fusion UL. Lassan több földrészen működő magyar repülőgépgyárat bemutattam nemrég. 2019-ben pedig az Aero-n interjút készítettem a cég vezérigazgatójával.
A Hungarocopter korábban a repülőnapokon tolatott-röpködött egy olyan egyszemélyes helikopterrel, amelynek nem volt dizájnos burkolata. Aztán tavaly a Budaörsi Airshow-n mutatták be először ezt a nagyon elegáns kétszemélyes UL változatot. Azóta már repülnek is vele. Rotax repülőgépmotorral 25 százalékkal kevesebbet fogyaszt hasonló társainál. Néhány saját szabadalom is erősíti különlegességét, többek között az elektronikus mentőrendszer. Tesztrepülésekre szóló engedélyek után egy európai kereskedelmi engedély megszerzésére törekszenek.
Címképen a napelemes hajtású repülőgép. A szlovén Pipistrel is kiállította már kereskedelmi forgalomban levő Pipistrel Velis elektromos hajtású repülőgépét. A Pipistrel elektomos részlegeit nemrég vásárolta fel a világ nagyság Textron. A képen a cég második embere, Tine Tomazic vezérigazgató az egyik riporter kérdésére elmondta, hogy izgalmas lesz a két innovatív cég összecsiszolása. Az elején pedig kiemelt figyelmet kap a Panthera négyszemélyes légi limuzin olaszországi gyártásának félgyorsítása. A középső képen egy egyszemélyes szárnyas eVTOL, ami szerkezetében nagyon hasonló a 2019-ben itt világpremieren előttem is bemutatott kínai demonstrátorhoz. A szélső képen pedig a csehek a kék Rotax motoros U15 Phoenix mellé bemutatták annak elektromos hajtású változatát is. Az e-EXPO-n szerepelt gépekről tervezek egy összeállitást.
Egyik kedvencem az olasz TECNAM repülőgépgyár. Ők két újdonsággal érkeztek. Kiképző gép a Ryanairnek és egy hibrid meghajtású változat, amit a Rolls Royce magyar tagozata tervezett, részletek a videómon.
Újraéledt a Junkers Repülőgépgyár, klasszikus dizájn, modern repüléstechnika. Felül a két kiképzőgép, a JU A50-ben egymás mögött, a JU A-60-ban pedig egymás mellett ül a növendék és az oktató. Alul pedig a jó öreg Tante JU-52 egyelőre csak makettben. A Hölgypilóta blogon bemutattuk az old timer eredetit, amikor Budaörsre jött filmezni.
Friedrichshafen a Zeppelin léghajók hazája is. Mindig más a szivarokon a dizájn. Pár éve a városban is kifigyeltük a repülését, itt a videónk róla.
A csarnokon kivli világ is izgalmas. Régi barátokat látok a képeken. A Textron céghez tartozó Beechcraft King Air tényleg királyi, miként a Pilatus PC-24 terepjáró sugárhajtású repülőgép is ott van nálam a legjobbak között. Múltkor azt is levideóztam.
Friedrichshafen egykor a Dornier hidroplánok hazája is volt, ezért elképzelhetetlen a kiállítás hidroplánok nélkül. Balra egy kétfedeles WACO hidroplán replika, jobbról duplán pedig az olaszok összecsukható szárnyú új hidroplánja, régi néven. A Novotech SkiGull sirálya még csak úszik, elektromos és hibrid meghajtással tervezik a gyártását. Reméljük, nem jár úgy majd, mint a pár éve szintén itt bemutatott olasz hidroplán, az Idintos.
A szakma mellett a családok is látogatják a kiállítást, a gyerekek itt szerezhetik első élményeiket a repülésről.
A Horten testvérek csupaszárny repülőgépe a helyből felszálló elektromos hajtású gépek tervezőit is megihlette. A Deepblue Aviation gépe majd repüléskor a kabin melletti két rotort billentéssel függőlegesbe állítja. A vízszintes repülés fázisában úgy működnek, mint a hagyományos légcsavarok.
Végül megint hidroplánok és házi építés. Balról a finn családi cég, az ATOL, akik fából építik a hajótestet. Pár éve beszéltem ott a csarnokban az apukával, repülőgép kapitánnyal, cégvezetővel, itt a videóm. A kép másik végén pedig az Aero Club Como vezetője. Középen pedig egy otthon épített igazi szellő. Kismotor kerekek, japán autómotor, rudak és zongora húrok, ahogy egy ilyen járgánynak ki kell néznie.
A képek forrása a kiállítás hivatalos honlapja és a cégek oldalai