Levegőben az Airbus villanyrepcsije
Egy nagyágyú is beszállt az elektromotoros repülőgép fejlesztésbe. Nem rég levegőbe emelkedett az Airbus E-Fan műrepülő képességekkel, mert a konszern fantáziát látott egy feltaláló pilótában.
2011 évi párizsi légi parádén furcsa párost alkotott a hatalmas Airbus A380 és a hozzá képest törékeny szúnyognyi Cri-Cri villanyrepcsi. Utóbbi műrepülő képessége meggyőzte a nagyot, hogy érdemes felkarolnia Didier Esteyne pilóta feltalálót.
Aki a bizalmat meghálálva két év alatt a tavalyi párizsi kiállításra már előállott az új géppel, ami akkor még csak a földön mutatta magát. Pár hete azonban sikeresen túlesett a szűzrepülésen.
Didier két szokatlan megoldással növelte a teljesítményt. Egyik a propeller helyett turbina meghajtás, ráadásul duplázva, ami kevesebb energiával több tolóerőt ad le, mint a hagyományos légcsavarral szerelt eddig repült kétszemélyes társaik.
A másik ötlet a kerékhajtás, ami hatvan kilométeres sebességig a földön gyorsítja fel a gépet, a stabilitást pedig két kicsi támasztókerék segíti.
Az Airbus E-Fan egy órát repülhet 160 kilométeres utazósebességgel és két személlyel. Műrepülőgépként fél óra után kifogy belőle a szusz, de leszállhat újratöltésre.
Bár a repülőgép ebben a formájában már megfelel egy tréner gépnek, végső célja az új megoldások reprezentálása, vagyis még hizlalás előtt áll. Magyarán a szakmában szokásos módon tervezik a négyüléses és nagyobb változatokat is.
Hacsak simán belecsöpögtetik a konszern tudását, akkor számítógépe nemcsak a tárolt villanyenergiát oszthatja el optimálisan, hanem finoman szólva a leendő kisebb tudású pilóta túlkapásait is korrigálhatja.
Olcsó fenntartású és okos, ráadásul a környezetet sem szennyezi. Hosszabb távon széles rétegeket juttathat hozzá a sportrepülés élményéhez és nemcsak az utas ülésében.
Még két adalék. Egy óra fenntartási költsége csak 12 euró, szemben a hagyományos gép óránkénti 40 eurójával. Másrészt jelenlegi kiképző gép mellett már fejlesztik a négy üléses hibrid hajtású változatot is.
A villany és napfény hajtásról még többet megtudhat a Repülni JÓ ÖSSZERAKHATÓ Könyvünk egyik fejezetéből.