An-2 új ruhában az egykori városligeti tetőről kőbányai csarnokba költözött
A címképen látható repülőgép eredetileg 2006 és 2016 között a Közlekedési Múzeum korábbi városligeti épületének tetején köszöntötte a látogatókat. A magyar motoros repülés 100. évfordulóján rendezett kiállítás idején vele kezdtük videónkat 2010-ben.
A gépet a Közlekedési Múzeum kérésére az AEROPLEX – röviden ACE -, a repülőgép karbantartás vezető magyar vállalata újította fel kiállítási tárgynak.
A felújítás során teljesen új külsőt kapott a gép, a korábbi homokszínű festés helyett hófehér színű lett. A gép törzséről is eltűnt a Közlekedési Múzeum felirat, helyette egy elegáns piros csík indul a gép orrától az ablakok vonaláig. Természetesen a múzeum jelenlegi arculata szerinti jelölések is felkerültek a gép különböző részeire, akárcsak a jól ismert ACE-logó. A szakemberek egy eredeti Antonov emblémát is elhelyeztek a függőleges vezérsíkon, a magyar zászló mellett, ami az oldalkormányon található.
A gép belsejében a Múzeum restaurátorai végeztek kisebb átalakítást, amit az ACE különböző anyagokkal és eszközökkel segített. A kabin a külső burkolathoz hasonlóan fehér lett, illetve bekerült egy sor utasülés. A korábban teljesen üres pilótafülkében is újra helyet lehet foglalni – az erre szolgáló székek szintén az ACE műhelyeiben készültek.
Az Antonov An-2-es a repülőgépipar egyik legszélesebb körben alkalmazott típusa, több mint 18 ezer példányban gyártották közel 60 éven át, Magyarországon is számos „Ancsa” repül a mai napig. A kétfedeles repülőgépet sokféle célra használták és használják a mezőgazdaságtól a sétarepülésen át az ejtőernyőzésig, sőt számos országban katonai célokra is. A videónkban láthatóan bírja a szibériai telet is.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum időszaki tárlatának részeként számos más különleges járművel együtt tekinthető meg az egykori Északi Járműjavító Dízelcsarnokában.
Forrás: ACE, Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft.