Asiana dél-koreai magán légitársaság akár repülhetne közvetlenül Budapestre
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a héten Szöulban járt és két légitársasággal is tárgyalt közvetlen légi járat beindításáról. Mi az Asiana dél-koreai magán légitársaságnak adunk nagyobb esélyt ebben a sikerre.
Az idén a külügyminiszter több új budapesti közvetlen járatavatón személyes megjelenésével hangsúlyozta, hogy ezek a légi kapcsolatok fontos alapjai az országok közötti gazdasági és turisztikai együttműködésnek. Az MTI híre szerint a szöuli tárgyalások nyomán a Samsung akkumulátorgyár mellé újabb befektetések érkeznek, közös haditechnikai kutatás-fejlesztési és oktatási programok indulnak, Magyarország kulturális intézetet nyit Szöulban, hogy csak a fontosabb eredményeket említsem.
A külügyminiszter az MTI szerint elmondta:
idén 125 ezer turista érkezett Dél-Koreából Magyarországra, ami 13 százalékos növekedést jelent, ezért két légitársasággal is tárgyalt közvetlen légi járat beindításáról. Idén nyáron az Asiana Airlines közvetlen járatot működtetett Szöul és Budapest között, és erre jó eséllyel a jövő nyáron is sor kerül.
Az egyik tárgyalópartner nyilván az Asiana volt, de ki lehetett a másik? Tippeljünk. Nyolc nagyobb dél koreai légitársaság közül három repül kétfolyosós repülőgépet, amivel Szöulból Budapestre jöhetnének leszállás nélkül. Az említett Asiana mellett a nemzeti légitársaság, a Korean Air és a Jin Air maradt képben. A Jin Air magán légitársaság négy Boeing 777 gépe Hawaii és Ausztrália nagyvárosába teljesít járatot, akár jöhetne ide is.
A Korean Air pedig a Czech Airlines kisebbségi tulajdonosa, Prágából jár naponta gépe Szöulba, a cseh főváros pedig napi három járattal érhető el Budapestről. Bécsből is repülnek hetente többször Szöulba. Nem tartom valószínűnek, hogy Budapestet is beillesztenék ebbe a sorba.
A miniszter tavasszal Jost Lammers vezérigazgató társaságában jelentette be a nyári szöuli charter járatot
Az Asiana nyáron már 9 heti charter járattal megkóstolta a magyar piacot, koreai utazási irodák bérelték ki a Boeing 777 gépet, jövő nyáron is jó az esély erre. A charter azért nem optimális, mert a magyarok nem tudnak rá jegyet venni, hiszen koreai csoportoknak adnak el magyar utazási csomagot. Így a gazdasági és turisztikai kapcsolatok erősödése folytán logikus, hogy a menetrend szerinti járat lehetne a továbblépés, még ha az szezonális is lenne.
A sikeres belépő miatt szerintem az Asiana légitársaság lehet így vagy úgy a befutó, ismerkedjünk meg velük.
Az Asiana Airlines 28 éve a sajátos és a világot elkápráztató dél-koreai gazdasági fejlődési modell keretében jöhetett létre. Az országban a növekedés motorja olyan családok által több generáción át vezetett nagyvállalat, koreaiul a csebol, amelyet az elnöki hatalom segít a fejlődésben szabályozással és kedvező hitelekkel. Közben egy-egy ágazatban ösztönzik a versenyt is, több vállalatot segítenek a piacra, a Hyundai-tól a Samsung-ig ezzel a háttérrel lettek a dél-koreai vállalatok világkonszernek. Az Asiana és Jin Air légitársasági páros is ezt a filozófiát mutatja.
Az Asiana akkor jöhetett létre másik nagy potenciális légitársaságként, amikor Dél-Koreában a nemzeti légitársaság, a Korean Air monopóliumát ebben a modellben feloldották. Beszédes tény, hogy az Asiana létrejötte után egyből az elnöki külön gépet is ők üzemeltették. Egyébként a légitársaság arról az irodaház toronyról kapta a nevét, amelyben Szöulban található a cég központja és a tulajdonos más cégei.
Az Asiana az évek során a klasszikus cégfejlődési utat járta be, hogy mára több mint nyolcvan millió utast szállítson évente. Kicsiben kezdtek Boeing B737 Classic gépekkel, először belföldi járatokkal, mert induláskor a Kumho – ma már Kumho Asiana Group – csebol megvett egy korábbi hazai kis légitársaságot és azt nevezték át Asiana Airlines-ra.
Két év alatt hatalmas ugrást hajtottak végre. 1990-ben a hazai járatok mellett a japán városokba beindították az első nemzetközi járatokat és modern flottát vettek a Boeingtől. A harminc gépük nagyjából egyforma számban B747, B767 és B737 típusokból állt, többségben hosszabb távú járatokra is alkalmas gépekkel.
A kétezres évek elejére már Afrikán kívül minden földrészre repültek, beléptek a Star Alliance, a világ legnagyobb légi szövetségébe, akkor modern Boeing B777 és Airbus A330 gépeket állítottak forgalomba. Ma már 83 gépük között az emeletes Airbus A380 is repül. Az öreg gépekkel pedig cargo üzletágat üzemeltetnek sikeresen.
Az Asiana egyébként a légitársaságok rangsorában tavaly a 11. volt, már bőven lekörözte a Korean Airt, amely ezen a listán csak a 38. Másrészt az Asiana Airlines öt csillagos minősítésű légitársaság, ebben a legmagasabb szolgáltatási színvonalat képviselő klubban csak nyolcan vannak az egész világon. A nemzetközi járatok adják az évi nyolcvan millió körüli utasforgalom nagyobb részét, akit érdekel a légitársaság tavalyi éves jelentése, itt elérheti.
Az Asiana Európában néhány fontosabb hub-ra repül, de Közép-Európába nyáron jött először. Hogy miért hozzánk? Tavaly több mint 100 ezer dél-koreai turista fordult meg nálunk, jelentős dél koreai konszernek ruháznak be Magyarországon, ami nélkülözhetetlen alap egy közvetlen járathoz. Plusz az állam és a reptér közös szerepvállalása, a részleteket itt olvashatják.
A légitársaságot Magyarországon az Aviareps Hungary Kft képviseli.