Beriev Be-2500 Neptun, a világ legnagyobb repülőgépének terve
A nyári uborkaszezonban felfrissítem a régi dizájnunkból egy korábbi cikkemet, amelyet pár éve a Beriev Be-2500 Neptun óriás hidroplánról írtam.
A Beriev Be-2500 Neptun kétéltű óceánokat átszelő hidroplán négyszer nagyobb hasznos terhet vihet majd, mint a világ ma legnagyobb repülőgépe, az Antonov An-225. Egyáltalán fogalmunk legyen a méretekről, ismerkedjünk meg előbb a kisebbikkel, ide idézzük azt a videót, amit az Antonov An-225 budapesti látogatásán készítettünk.
A Beriev gyár honlapján még mindig megtalálható ez az óriás, amely speciális rakományok és kereskedelmi felhasználásra is alkalmas lesz. Repülhet ekranoplan formájában nagyon gazdaságosan közel a tenger felszínéhez, de képes nagy magasságokba is felemelkedni. Űrhajóknak lehet anyahajója, amely az Egyenlitő környékén több mint 10 kilométer induló magasságba viheti fel az űrhajót a hátán a légi indításhoz. De túlnyomásos kabinjával képes tízezer méter körüli magasságon hagyományos repülőgépként is repülni.
De alkalmas mentési műveletekre, gyors reagálású erők szállítására, szigetek közötti transzferre, vagy a tengeri bányászatban is lehet bázis és szállítóegység.
A repülőgép tervének létrejötte jól illik a Beriev gyár gyakorlatához, amikor a katonai fejlesztés átmegy civil változatba, mint ahogy erre jó példa a Beriev Be-200 tűzoltó- és utasszállító repülőgép család létrejötte.
Itt a megoldásokat tekintve még előzmény lehet a Kaszpi-tenger szörnye ekranoplán, ahol a hajtóművek egy részét szintén a repülőgép orr részénél helyezték el, hogy megfújja a szárny alatti részt és menet közben párnahatással érjenek el kis magasságban felhajtóerőt.
Néhány adat az Beriev Be-2500 Neptun óriás hidroplánról: a szárnyfesztáv közel akkora, mint a repülőgép hossza, 130 méter körüli. Jelenleg a világon a legnagyobb repülőgép szárny fesztáv a hasonló légi kilövőpad funkcióra tervezett Stratolaunch tandem óriásgépé, amely 117 méter. A Beriev óriás maximális hatótávolsága 16 km lehet majd. Felszálló tömege a nevében is benne levő 2500 tonna, ebből a kompozit törzs miatt is talán 1000 tonna lehet a maximális hasznos teher.
Hány ember férhet bele, azt csak találgatni lehet. A tervezésnél már érvényesülhet az új tendencia, amikor a kabinban ablakok helyett vetítéssel oldják meg a közönség kapcsolatát a földdel és az éggel. Ha utas számot szeretnék mondani, akkor manapság az emeletes Airbus A380 repülőgép legnagyobb tervezett székezése lehet a kiindulás, ami rövid távra több mint 800. Az Airbus A380 magassága 24 méter, a Berievé pedig 30 méterre tervezett, így simán belefér a törzsbe még egy emelet. A Beriev óriásában szerintem utazhat minimum 2000 utas, vagy annál több, főleg tengeri mentésnél vagy deszantosoknál, ahol minimális a komfort igény.
Beriev Neptun repülhet pár tíz méter magasan is a párnahatást kihasználva, ekkor a sebessége nem sokkal több mint óránként 400 kilométer. 10 kilométer magasan viszont 800 km/h lehet az utazó sebessége. Kétéltű gépként mutatják, ahol a végtelen tengeröblök és benne a kikötők adnak neki lehetőséget a vízi felszállásra. Nem hiszem, hogy van ma a világon olyan hosszú futópálya, amelyen elemelkedhetne a betonról.
2010-ben Gelendzsikben fényképeztem azt a makettet róla, ami a címképünk. Gelendzsik a légi képen láthatóan a Beriev gyár Fekete tengeri kísérleti telepe, meg kéne növelni alaposan az előteret és a rámpát, hogy a Neptun elférjen ott. Jobb oldalon láthatóan ma ott a legnagyobb a Beriev Be-200 sugárhajtású tűzoltó repülőgép.
Nagy kérdés, hogy a 10-15 milliárd dollár körüli fejlesztési költség miatt a Neptunt látjuk-e valamikor repülni.